CD: Weezer - Raditude

Heb je ooit een hond door de huiskamer zien springen? Nee? Je zou het album Raditude van Weezer eens kunnen halen. Op de voorkant van het album vliegt een blije hond door de kamer, als vrolijke winnaar van de hoesdesignwedstrijd die Weezer had gehouden. Maar maken zwaartekrachtontstijgende dieren ook een goed album of wil je juist met je huisdier gaan gooien van ergernis?

Raditude is niet een titel die je 1-2-3 bedenkt. Weezer heeft de titel ook zelf niet bedacht, zo zegt frontman Rivers Cuomo in het blad Spin Magazine. Niemand minder dan Rainn 'Dwight Schrute' Wilson, 'medewerker' in de serie The Office, heeft de titel bedacht. "He has a super-rock persona. When it came time to find a title for the Weezer album, I asked him what he thought the ultimate album title would be and he said 'Raditude.' "

Zoet, zoeter, zoetst
Openingstrack '(If You're Wondering If I Want You To) I Want You To' is weer een typisch Weezer-nummer. De intro heeft een rustige maar toch aardig uptempo gitaar- en drumbeat, met de semi-grappige lyrics van Rivers Cuomo die worden uitgekraamd. Het verhaal gaat over een jongen en een meisje die een zomer met elkaar optrekken. Een beetje goedkoop, maar het klinkt in de praktijk wel lekker. Exact hetzelfde voor de follow-up 'I'm Your Daddy'. Lekkere intro, goedkope lyrics. Voorbeeldje: de eerste twee verzen.

I thought tonight would suck like every other night
I'd party with my friends
But when I saw you grooving on the dance floor
Normal came to an end

We started talking and man, it was so clear to me
There's no one else like you
You got the brains, the body, and the beauty
To top it off, you're cool

Verschrikkelijk zoet.

Het vervelende van dit is dat het tegen het einde van het album nog zoeter wordt. Als je al kijkt naar de titels 'Love Is The Answer', 'Let It All Hang Out' en natuurlijk 'I Don't Want To Let You Go' zie je het achter op de cd-hoes al lang en breed aankomen.

O.k. b*tch, it's Weezer and it's Weezy
Een lekker uitstapje op dit Weezer-album is de samenwerking met Dwayne Michael Carter Jr., beter bekend onder zijn cameo Lil' Wayne. Het nummer 'Can't Stop Partying' heeft een dikke beat onder zich, maar heeft nog wel tintjes van Weezer over zich heen. Fijn is wel dat het meer van Lil' Wayne lijkt te hebben dan van de vier poprockers, zodat de track opvallend is op het album.

Origineel
Qua instrumentarium en zangpartijen is er niets mis. Ieder nummer klinkt toch wel weer totaal anders, totdat je op de helft van het album komt. Het is bijna niet te verklaren, maar je hebt bij het nummer 'Trippin' Down The Freeway' niet het gevoel dat er nog veel origineels gaat komen. Hetzij door de toch eentonige effecten die je hoort, hetzij door de lyrics die je uiteindelijk spuugzat begint te worden. Zeker als je voor de zoveelste keer een cliché als 'I said "Girl, I got to be with you" ' te horen krijgt.

Nee.
Kort maar krachtig antwoord, maar er valt gewoonweg niet meer over te zeggen. De uitspraak 'Been there, done that' gaat erg goed op bij het album Raditude, want dit idee krijg je toch echt bij het beluisteren van de plaat. Helaas, ooit was Weezer nog goed. Natuurlijk is het bekend dat Weezer makkelijke gitaardeuntjes heeft, lyrics niet te moeilijk zijn en de tracks in zijn geheel niet hoogstaand zijn... maar dit is toch echt een dieptepunt. Misschien dat ze met een nieuw album wat origineler en wellicht rauwer kunnen zijn, want dit is drie keer niks. Mocht je het album echter toch willen luisteren, beloof me dan één ding: laat je huisdier met rust.

Tracklist:

1) (If You're Wondering If I Want You To) I Want You To
2) I'm Your Daddy