CD/DVD: Milow - Maybe Next Year

De Belgische zanger Milow is een bezig bijtje. Van Pinkpop tot Dauwpop, van Bevrijdingsfestival tot grote winnaar van de Vlaamse muziekprijs MIA (Music Industry Award), Milow was overal. In afwachting van een nieuw album (die begin 2011 uit zal komen) is Maybe Next Year een manier om zijn fans warm te houden met live-muziek met niet één, maar twee schijfjes.

Als eerste moet gezegd worden dat het design van het digipack er heel erg mooi uitziet. De buitenkant is bedekt met foto's van optredens, de band en de kleedkamer. Ook zit er een prachtige poster bij met een setlist en verschillende foto's en afbeeldingen van vele concerttickets. Het uiterlijk is in ieder geval goed geslaagd, nu de rest nog.

Cd

Het eerste schijfje is de cd met live gezongen 'oude' nummers en twee nog niet eerder uitgebrachte nummers: 'Brussels is on My Side' en 'The End'. De tracks zijn opgenomen in verschillende plaatsen, onder andere Brussel, Amsterdam en zelfs Berlijn. De kwaliteit is goed en het publiek overstemt de zang niet, maar is ook niet afwezig. Tijdens de bekendere nummers 'You Don't Know' en 50 Cent-cover 'Ayo Technology' wordt er goed meegezongen door de bezoekers. Het meezingen zorgt ervoor dat de cd compleet is en je de sfeer van de fans goed meekrijgt.

Er valt verder weinig meer te vertellen over de cd, het is eigenlijk een soort Best-Of album, maar dan live gezongen. Het is wel een must have voor de mensen die genieten van Milow. De fans zullen van de live nummers smullen. De tracklist van de cd is hier te bekijken.

Dvd

Het tweede schijfje bevat een live registratie van het uitverkochte Milow-concert in Paradiso begin dit jaar. De beelden zijn erg duidelijk en er zijn veel mogelijkheden. Je kunt ervoor kiezen om 'gewoon' het concert te bekijken. Maar je kunt ook de encores (toegiften) bekijken. Daarnaast staat de setlist er op en zelfs een trailer van het concert.

De dvd bevat, zoals eerder gezegd, prachtige beelden en brengt de sfeer iets meer over dan de cd. De mobieltjes tijdens onder andere 'Ayo Technology' geven een mooi effect aan een mooi concert in Paradiso. De beelden van het concert zijn zelfs zo goed dat je bijna gaat geloven dat je er zelf bij bent (geweest). Ook het geluid is erg duidelijk, helaas soms iets te duidelijk. Een voorbeeld: ik schrok tijdens 'Ayo Technology' enorm van iemand uit het publiek die keihard floot. Om even aan te geven dat de sfeer uit Paradiso goed is overgebracht naar de dvd.

De digipack van Milow zit goed in elkaar, de cd is gewoon goed voor een live cd. De kwaliteit is prima en het publiek is ook leuk aanwezig, maar niet in overvloed. Wel is er baas boven baas, de dvd is echt prachtig. De beelden zijn erg mooi geschoten en het publiek houdt soms niet op met juichen. Ik kan dan ook niet anders dan de dvd de volle sterren te geven, wat een sfeer.

Label: Munich Records Releasedatum: 2 oktober 2009
Waardering cd: Waardering dvd:

Kijk voor meer muziek in het FOK Muziekforum.