Boek: David Baldacci - In het geheim

Een schrijver die met de regelmaat van de klok nieuwe thrillers aflevert, is David Baldacci. Deze auteur is heel goed te vergelijken met zijn collega John Grisham, in zijn nieuwste boek haalt hij de 'concurrent' zelfs in een leuke woordgrap aan. Baldacci's nieuwste kindje heet In het geheim, maar je hoeft het niet in het geniep te lezen hoor, met dit boek mag je best gezien worden...

In het kort
Perry Mason kennen we allemaal wel, de hoofdpersoon in Baldacci's nieuwste boek heeft van haar vader de naam Mason Perry (jawel, een verbastering van...) meegekregen, maar in het dagelijks leven luistert ze liever naar de naam Mace. Mace is werkzaam bij de politie wanneer zij op vreemde wijze wordt ontvoerd en later beschuldigd wordt van een misdaad waarvan zij zelf 100% zeker weet deze niet begaan te hebben. Toch moet Mace voor twee jaar de gevangenis in. Wanneer ze uiteindelijk vrijkomt is ze vastbesloten om haar onschuld alsnog te bewijzen om zo terug in het politiekorps te kunnen keren. Haar zus, die commandant van datzelfde politiekorps is, probeert haar in het gareel te houden, maar Mace kan het niet laten om zich met een lopende moordzaak te bemoeien. Ze ziet hierin dé kans om haar naam te zuiveren en door het oplossen van de zaak haar plek in het korps weer terug te winnen.

Tijdens het moordonderzoek werkt ze samen met Roy Kingman, de advocaat die het lijk van de vermoorde vrouw wiens zaak Mace wil oplossen, heeft gevonden. Het tweetal duikt in de duistere wereld van de inlichtingendiensten en de gevaarlijke bendes die Washington in zijn achterstandswijken kent. Zal het tweetal de moord kunnen oplossen en als dat al lukt, komen ze er dan zelf wel ongeschonden uit?

Meester in suspense
Baldacci begint het verhaal met Mace die in de gevangenis zit. Deze opening doet je wel even iets anders vermoeden dan wat er uiteindelijk als verhaal achteraan komt. Dit is leuk en verrassend en dus een goede keuze van de schrijver. Waar David in het verleden vooral de 'legal side' van het verhaal belichtte, heeft hij bij In het geheim gekozen om meer gevoel te leggen in het hoofdpersonage. Als lezer leer je Mace echt kennen, zowel de Mace van nu als de Mason Perry uit haar jeugd. Regelmatig wordt er verteld wat zij allemaal heeft meegemaakt en hoe dit zich verhoudt tot haar huidige handelen. Het voegt daadwerkelijk iets toe aan het geheel en maakt dat je je op een prettige manier betrokken voelt bij het leven van Mace. Je hoopt gewoon dat zij goed terecht gaat komen. Het tempo zit er behoorlijk in, al vanaf de eerste paar bladzijden maak je gebeurtenis na gebeurtenis mee. Toch is het tempo niet te hoog, het blijft wel duidelijk.

Naast de verdieping van Mace komt ook haar zus behoorlijk aan bod. De twee hebben geen makkelijk leven, met een continue strijd met de openbaar aanklager in het boek. Dit wordt mooi tot uitdrukking gebracht in de beschrijvingen die Baldacci weergeeft.

In het geheim is een spannend boek, met voldoende plotwendingen om die spanning vast te houden. De uitdieping van de personages zorgt voor meer betrokkenheid en versterkt ook de kracht van het verhaal. Kortom: lovende woorden voor Baldacci's nieuwste 'kindje'. De man blijft gewoon hoog scoren in zijn genre en mag zich -samen met John Grisham- toch wel een topper binnen deze stijl noemen. Zeker een aanrader, gewoon voor jezelf, als cadeautje van de Sint, of alvast voor onder de kerstboom.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 9789022995044 Pagina's: 383

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.