CD: Promo - Boombox Op Duizend EP

Hardcore en hiphop lijken op het eerste gezicht totaal niet te matchen, maar luister eens naar de gemiddelde hardcorecompilatie-cd en de samples van Eminem, Snoop Dogg, Run DMC en consorten vliegen je om de oren. Dat kan beter, moet DJ Promo gedacht hebben. Samen met een aantal rappers van het Nederlandse hiphop-label Top Notch werkte hij aan een experimenteel album met een mix van hardcore en hiphop: Boombox Op Duizend EP.

Opposites-lid Willy leent zijn stem aan twee tracks op het album, 'Pille In Je Bek' en 'Straight Outta Beemster'. Waar de eerste nog prima te doen is, komt de tweede vocaal niet lekker uit de verf. Rapper Sef doet dat wel op de track 'Iemand Anders' waar hij een soort van ode brengt aan de hardcore en gabbers. Opvallend is de samenwerking tussen Aux Raus en Promo. De track Cocknocker is een samenspel van hardcore, hiphop en punk. Het resultaat is een lekkere duistere, ietwat ruige plaat.

De track die het meeste in de buurt komt van hardcore is de afsluiter van de EP: 'Hakkemdoordemidde'. Keiharde beats in een hiphopritme gecombineerd met strakke lyrics zorgen voor een nummer die het dichtstbij het bekende Promo-werk komt. In het laatste deel gaat het tempo even omhoog en valt er ook nog daadwerkelijk wat te hakken.

Veel beukende gabberbeats hoef je op deze EP niet te verwachten. Promo is lekker aan het experimenteren geweest waardoor er een totaal andere stijl is ontstaan dan dat we van hem gewend zijn. De ene track is sterker dan de ander, maar het belooft zeker wat voor het tweede deel waaraan op dit moment gewerkt wordt. Maar eerlijk is eerlijk: laat Promo maar lekker gewoon hardcore maken.

Label: Top Notch/The Third Movement Releasedatum: 23 oktober 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.