Film: Cirque du Freak: the Vampire's Assistant

Darren Shan is een hele gewone jongen van zestien: hij sport graag, is redelijk populair en spijbelt weleens met zijn beste vriend Steve. Aan dit doodgewone leventje komt een einde wanneer hij noodgedwongen een pact sluit met een vampier, om het leven van zijn beste vriend te redden. Cirque du Freak: the Vampire's Assistant lift duidelijk mee op het succes van Twilight, maar ondanks een goede cast weet het verhaal niet te overtuigen.

Cirque du Freak: the Vampire's Assistant is gebaseerd op de eerste drie boeken over Darren Shan, van Darren Shan (inderdaad, de auteur vernoemde zijn hoofdpersoon schaamteloos naar zichzelf). Toen het eerste boek, Cirque du Freak (in het Nederlands vertaald als De Grote Freakshow) uitkwam, leek het nog een goedkoop meeliftertje op de hype rond Harry Potter: er stond zelfs een lovend citaat van J.K. Rowling op de kaft. Toch duurde het, in tegenstelling tot bij onze favoriete bebrilde tovenaar, nog negen jaar voor vampierleerling Darren een eigen film kreeg.

Hoofdrolspeler Chris Massoglia maakt pijnlijk duidelijk waarom: wat is Darren sáái! Met zijn typisch opgezette pubergezicht en monotone stem doet Massoglia vooral denken aan Topher Grace als Eric Forman in That 70's Show, maar dan zonder de broodnodige humor. Zijn personage, Darren, is ook nog een veel te brave jongen, die geen enkel scherp randje of naar karaktertrekje vertoont.

Gelukkig is de rest van de cast er nog. Aangezien een groot deel van de film zich afspeelt op het kampement van een circus vol freaks, is daar meer dan genoeg compensatie voor Darrens saaiheid te vinden. De cast is voornamelijk opgebouwd uit rasechte karakteracteurs die zich helemaal uitleven met hun buitenissige personages. John C. Reilly is de absolute ster van de film. Zijn Larten Crepsley is met zijn nuchtere levenshouding, droge humor en lelijke tronie een fijn alternatief voor de glitterende vampiers van Twilight. Iedere scène met hem is dan ook een genot om te bekijken. Ook Willem Dafoe (bekend van Spider-Man) schmiert er een eind op los, terwijl Ray Stevenson (uit de hitserie Rome) duidelijk lol heeft met zijn uiterst ranzige en bloeddorstige personage. Alleen Salma Hayek valt met haar houterige spel nogal uit de toon als helderziende vrouw met de baard.

Het grootste probleem van de film, nog groter dan Darren Shan zelf, is het verhaal. Cirque du Freak is duidelijk een opzetje voor een serie films met een groots opgezette plot, maar het gevolg is wel dat er van dat plot in de eerste film maar bar weinig terecht komt. Er wordt veel tijd verspild aan de introductie van de personages, zonder dat je ooit echt een emotionele band met ze opbouwt. Nadat Darren eenmaal een vampier is geworden en bij het circus gaat horen, kan de film maar moeilijk kiezen tussen het belichten van alle freaks of de aankomende oorlog tussen de Vampiers en hun rivalen de Vampanezen.

Als deze beschrijving warrig klinkt, dan kan dat kloppen: er gebeurt zo veel in de film, dat het maar moeilijk is om alle verhaallijnen uit elkaar te houden. Tegelijkertijd wordt geen van deze lijnen fatsoenlijk uitgewerkt. Zo hou je, ondanks het fantastische spel van John C. Reilly, de goede special effects en de mooie aankleding, toch een bijzonder onbevredigd gevoel over aan Cirque du Freak.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 5 november 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Wil jij kans maken op een filmpakket van Cirque du Freak: the Vampire's Assistant? Doe dan mee aan onze prijsvraag!