DVD: End of the line

'1826/5000', dat staat op de mooie hologram-cover van de film die voor ons ligt. Het verwijst naar het nummer van de limited editionversie die we van End of the line kregen. Zo'n hoes is al voldoende reden om een dvd aan te schaffen, al is het alleen al voor de verzameling bijzondere covers, helemaal los van de film. Maar ja, het gaat uiteindelijk toch om de film, is die ook een beetje de moeite waard?

Maurice Deveraux aan het werk
Karen (Ilona Elkin) is een jonge verpleegster, werkzaam op een psychiatrische afdeling. Na één van haar diensten neemt ze de laatste metro naar huis. Is dat wel verstandig? Onderweg komt de metro ineens tot stilstand, wat het begin is van een complete nachtmerrie. Van een moordzuchtige sekte tot bovennatuurlijke verschijnselen en zelfs een verwijzing naar het einde van de wereld, dit samen kun je wel een nachtmerrie noemen. De sekteleden zeggen te moorden uit naam van God en de metropassagiers zijn perfecte slachtoffers. Hoe zal Karen dit overleven en zál ze dit overleven?

De eerste beelden van End of the line schetsen meteen het donkere en vooral ook haast claustrofobische karakter van de film. Je krijgt het er bij tijd en wijle gewoon benauwd van, niet van de spanning, maar meer van de beelden die in de tunnel zijn geschoten. De film kent redelijk wat punten waarop spanning terug te vinden is, maar echte schrikmomenten zijn er voor een horrorfilm te weinig. Wat daarnaast ook mist is enige uitdieping van de personages. Noch van de passagiers, noch van de sekteleden. Ze blijven allemaal een beetje achter in ontwikkeling. Soms kan dit prima werken, maar hier voelt het wel als een gemis aan. Wat meer achtergrond van op zijn minst enkele passagiers was welkom geweest. Is het hierdoor een slechte film? Nee, dat ook weer niet, zo onderstrepen ook de critici en awards die End of the line ten deel vielen.

Thriller/Horror - wat is het eigenlijk?
De film heeft voldoende nominaties en prijzen mogen ontvangen, zoals de 'Audience Award Best Feature Dead by Dawn Festival Scotland', de 'Next Wave Special Jury Award Austin Fantastic Fest', de 'Silver Audience Award Best Feature Fantasia Film Fest Montreal' en de 'Special Jury Price for Innovative Vision Fantastic Fest in Austin'. Dat zijn zo maar wat prijzen, een hele mond vol. Maar prijzen of niet, het gaat erom wat de kijker er van vindt. En daar had het net wat meer mogen zijn. De film is ingedeeld in het combi-genre thriller/horror en daar zit ook de discrepantie. Voor de thrillerliefhebber zal de film gewoon aardig zijn, met best wat spanning en horrorachtige moment. Maar het is juist het laatste woord in voorgaande zin dat de horrorfans minder zal bekoren; 'horrorachtig'. Het is niet écht horror zoals zij dat graag zien. De beoordeling van de film hangt dus met name af van welk genre je houdt en wat je vooraf verwacht te gaan zien. Dit in acht nemend komen we dan op een mooi gemiddelde van drie sterren voor de film zelf.

Ruim voldoende
Op een film van zo'n 90 minuten is een set van 46 minuten aan extra's toch wel ruim voldoende te noemen. Zo vinden we een 'making of', altijd aangenaam bij een slasher. Er zijn diverse interviews te zien en enkele commentaartracks. Dit alles netjes afgemaakt met de trailer en de tv-spot. Kortom, meer dan voldoende in de sectie 'bonusmateriaal' en dan ook zeker vier sterren voor dit deel van de release. Tezamen met de drie sterren voor de film zelf is End of the line een aardige aanschaf, voor zeker niet al te veel geld (hij is voor nog geen 10 euro te krijgen).

Label: MVSP Releasedatum: september 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.