TV: VERS UIT DE VS - The Vampire Diaries

Dacht je dat het na jaren van Buffy en Angel reruns nu toch wel over zou zijn met de vampieren op TV, vergeet het maar. Vampieren zijn weer helemaal hot!!
HBO kwam eerder al met de serie True Blood en binnenkort komt ook in Nederland de film Cirque du Freak: The Vampire's Assistant uit en natuurlijk Jennifers Body Ook The CW doet mee aan de hype en komt met een serie gebaseerd op de boekenreeks. Deze zender probeert met een gloednieuwe cast vol met alleen maar mooie mensen (zoals we van ze gewend zijn) een graantje mee te pikken van deze hype.

Het is er dan ook wel de tijd van het jaar voor. Het is bijna Halloween en de wintertijd is net weer ingegaan. Tijd dus om lekker op de bank te kruipen met een beker warme chocomel terwijl de regen tegen de ruit slaat. En griezelen maar!

Highschool meets...
In de eerste scène wordt de sfeer al gezet door de moord op een jong stel. Later zullen we er achter komen dat één van de hoofdrolspelers deze moord op zijn geweten heeft.
Hierna vervolgt de serie in het dorpje Mystic Falls. De zomervakantie is net voorbij en ook in Mystic Falls is de herfst begonnen. We maken kennis met Elena en haar broer Jeremy die voor de vakantie hun ouders hebben verloren. Elena probeert haar leven weer op te pakken, maar dat valt niet mee. Terwijl ze de schijn voor haar vrienden ophoudt dat het prima met haar gaat, zit ze het liefst op het kerkhof in haar dagboek te schrijven. Ook met broerlief gaat het niet zo lekker, hij is aan de drugs en probeert zijn vakantievriendinnetje, die inmiddels al een andere vriend heeft, terug te winnen. Tot nu toe allemaal nog een beetje standaard high school drama. Maar niet voor lang.

Vampieren
Elena en haar beste vriendin Bonnie (gespeeld door de waanzinnig mooie Katerina Graham, zij alleen is eigenlijk al reden genoeg om deze serie te kijken!) laten al snel hun oog vallen op de nieuwe 'hunk' uit hun klas, Stefan. En dat is natuurlijk een eeuwenoude vampier... Al snel wordt duidelijk dat hij het drinken van mensenbloed heeft afgezworen, maar dat hij moeite heeft om zijn behoeftes als vampier onder controle te houden.
Tot nu toe is het nog best cheesy allemaal en heb je eigenlijk de neiging om weg te zappen.

Maar daar is Damon
Damon, die gespeeld wordt door Ian Somerhalder (die we nog kennen als Boone uit Lost) speelt de 'evil' broer van Stefan. Ook hij is teruggekeerd naar Mystic Falls, omdat hij gezworen heeft het leven van zijn broer tot een lijdensweg te maken. Het hoe en waarom van de rivaliteit wordt nog niet helemaal uit de doeken gedaan, maar het heeft te maken met ene Katherina uit de 19e eeuw, die sprekend lijkt op Elena. Materiaal genoeg dus om er een superspannende serie van te maken. Het komt nog niet allemaal even goed uit de verf in de pilot, maar naarmate de serie vordert, worden de verhaallijnen steeds sterker.

Laat me beginnen met te zeggen dat de ontzettend lekkere cast absoluut geen straf is om naar te kijken. Alleen daarvoor moet je deze serie eigenlijk al gaan volgen.
Natuurlijk is het niet allemaal even origineel wat we zien in de Vampire Diaries, gedeeltes van het plot kennen we uit Buffy of True Blood. Maar storend is dat zeker niet, want het wordt hier op een vlotte manier in beeld gebracht die veel jongeren zal aanspreken. Lekkere muziek, een goed tempo en een aantal sterke karakters. Vooroordelen overboord dus, en lekker gaan volgen die serie.

Advies: Zeker kijken als je van spanning houdt!

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.