DVD: Muriel's Wedding

Dat een film niet per se heel recent hoeft te zijn, bewijst Muriel's Wedding, een film die inmiddels alweer 15 jaar oud is. Sinds september is deze wat bizarre komedie op dvd verkrijgbaar. s de film tijdloos of het is het een gedateerde film die het anno 2009 eigenlijk niet meer goed doet?

Muurbloempje
Muriel Heslop (Toni Colette) voelt zich duidelijk het buitenbeentje van Porpoise Spit, een Australische badplaats. Afkomstig uit een uitzonderlijk gezin, met een strenge vader en een wacki moeder leeft ze in een fantasiewereld. In deze wereld droomt ze met haar vriendinnen van ABBA en droomprinsen op witte paarden. Maar die droomprins klopt in Porpoise Spit niet zo snel op de deur. Muriel besluit daarom zelf maar op zoek te gaan naar haar droomprins en waar kun je die beter zoeken dan in de grote stad, Sydney? Zal zij hem vinden?

Revival
Muriel's Wedding was het debuut van regisseur Paul Hogan, hierna mocht hij door met onder andere My best friend's wedding. Met zijn eerste film heeft hij een leuke, maar vooral smartlap-achtige komedie afgeleverd. De revival van ABBA doet het zeker anno 2009 nog altijd leuk, mede door het succes van de musical die onlangs heeft gespeeld. Het helpt zeker mee om ook nu nog te genieten van een film die wat betreft leeftijd een klassieker genoemd mag worden.

Als je het over de inhoud hebt, zal deze film wellicht niet echt een klassieker zijn. Toch is hij nog steeds goed houdbaar en zul je toch zo'n 100 minuten vermaak hebben. De beeldkwaliteit is prima voor een film uit die jaren, evenals de fillmtechnieken. Deze zijn in een romkom over het algemeen minder belangrijk en dat maakt het ook minder een gedateerde film. Liefde en dromen zijn van alle jaren.

Naast de rol van Toni Colette zien we Rachel Griffiths, zij weet de film net wat extra cachet te geven. Coletti speelt het zielige muurbloempje dat alleen maar droomt van een romantische droomprins. Griffiths voorkomt dat de film een doorlopende tragedie wordt, zij voegt extra stijl en humor toe aan het verhaal.

Muriel's Wedding is nog altijd goed voor een lekker avondje bankhangen met je vriendinnen of je partner, 100 minuten romantiek doorweeft met wat bizarre, zwarte humor. Geen topper, klassieker of highlight, maar een hele mooie middenmoter. En voor zo'n 10 euro kun je toch niet sukkelen...

De release op dvd die FOK! kreeg, bevatte geen extra's, dat maakt het een vrij kale uitvoering. Wat bloopers doen het altijd wel leuk op een schijfje, maar die moeten we dus ontberen. Jammer, maar helaas.

Label: A-Film Releasedatum: september 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.