Tekken 6

Het is weer zover, het King of Iron Fist Tournament kan weer van start gaan. Nadat we de game al een jaar of twee in de Japanse arcadehallen konden vinden mogen we nu ook met de vechters aan de slag op de PlayStation 3 en de Xbox 360. Je hoort het goed, Tekken 6 is van PS3-exclusive overgestapt naar een multiplatformer. De Tekken-fans zullen weten dat de hele Tekken-franchise niet alleen bestaat uit domweg vechten, de games kennen namelijk een vrij uitgebreide verhaallijn. Ten tijde van de eerste Tekkens was ik zo jong dat het me allemaal weinig kon schelen en gewoon wilde vechten. Maar nu ik als oudere en verstandigere jongen Tekken 6 in mijn Xbox 360 heb gedaan, ben was ik toch wel benieuwd hoe het hele verhaal nu in elkaar steekt.

Degenen die hetzelfde denken zullen blij zijn, zodra je de Scenario Campaign mode begint wordt namelijk het hele verhaal tot heden verteld. Zo heel duidelijk wordt het verhaal niet verteld, daarom is het voor degenen die het verhaal echt duidelijk willen hebben verstandiger om de Wiki van Tekken even door te lezen. De Scenario Campaign mode is een soort Tekken Force-mode waarin je met je karakter door levels rent, vechtend tegen bad-guys, en zo een verhaal volgt. Het is een mode die, naast het matige verhaal, eigenlijk totaal geen toffe ervaring biedt. Je speelt met het nieuwe karakter Lars welke met een veel te lange intro wordt geïntroduceerd. Vervolgens moet jij met de computergestuurde Alisa Bosconovitch rondhuppelen door 3D-omgevingen. De camera in deze mode is gruwelijk irritant en lijkt nooit mee te werken, daarnaast is het lastig om goede aanvallen uit te voeren tegen de vijanden die je wilt. Na een level van een paar minuutjes krijg je na wat filmpjes en laadschermen weer een nieuw level voor je kiezen. Door de verschillende levels heen vindt je ook geld en items, wat je kunt gebruiken om je character op te pimpen voor bijvoorbeeld de online-mode. Hierover later meer.

In de Scenario Campaign vindt je ook de Arena. Door de levels heen in speel je langzaam maar zeker steeds meer Tekken-karakters vrij waar je de Arena mee in kan. In de Arena vecht je vervolgens tegen vier andere Tekken-karakters. Voordat je de Arena betreedt krijg je eerst nog een verhaaltje te zien over je character. De eindbaas van deze mode is Azazel, een groot monster met klauwen en veel te sterke aanvallen. Het kostte mij in ieder geval een aantal retries om het beest te verslaan. Nadat je Azazel hebt verslagen krijg je nog een tof CGI-filmpje van je karakter te zien. De verschillende CGI-filmpjes zijn zoals we van Tekken gewend zijn stuk voor stuk erg mooi om te zien, ze zijn alleen wel aan de korte kant. De complete Scenario Mode is een mode die je misschien wel een paar keer zult spelen, of je het uit frustratie ook tot het eind van de mode kunt brengen hangt natuurlijk van jezelf af.


Goed, nu we het slechtste uit deze Tekken-game hebben gehad zijn er natuurlijk ook de normale modi. Het vechtsysteem van Tekken is vrijwel niet veranderd. Nog steeds kun je de tofste combo’s op je tegenstander afvuren. Er is zelfs een nieuwe dimensie aan het ‘hooghouden’ geven. Zo kun je nu ook karakters naar de grond slaan waarna ze weer omhoog stuiteren zodat jij weer verder kunt met hooghouden. Zo kun je enorm lange combo’s op je karakter afvuren die enorm veel schade aanrichten. Nadat je de levensbalk van je tegenstander bijna tot 0 hebt gebracht schakelt het ‘rage’-systeem in. Dit zorgt ervoor je tegenstander nog net even wat meer pit krijgt en meer schade kan aanrichten, dit kan zorgen voor een flinke omslag in het gevecht. Naast deze nieuwigheidjes zal het je niet ontgaan zijn dat in Tekken 6 maar liefst 6 nieuwe vechters hun opwachting maken. Elk met hun eigen stijl en combo’s. Dit brengt het totaal op 40 nieuwe karakters wat niet minder dan indrukwekkend is. Zo’n beetje alle vechtstijlen komen nu wel voorbij en alle karakters zijn dan ook echt heel erg verschillend in hun gameplay. Er is voor iedere gamer wel een karakter die bij hem of haar past.