Pixeljunk Monsters Deluxe

Het gebeurt steeds vaker dat kleine games van het Playstation Network hun overstap maken naar de PSP. Zo ook met Pixeljunk Monsters die nu een release krijgt op de PSP in een Deluxe-versie. Is dit een simpele poort van de game op de Playstation 3 of doet het meer dan dat?

Pixeljunk Monster is een zogenaamde tower-defense-game. Je speelt een mannetje genaamd de Tikiman die in zijn Tikihut twintig baby\'s heeft liggen. De Tikiman moet deze baby\'s verdedigen tegen veel monsters die proberen deze ze te doden. Dit doe je door de bomen die in het level staan om te bouwen naar torens. Hiervoor heb je verschillende torens tot je beschikking die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Zo is er een toren met een kruisboog die een grote range heeft maar niet heel veel schade doet, is er een toren met een kanon die juist een kleine range heeft maar wel veel monsters tegelijk raakt, is er een toren die vijanden kan bevriezen zodat andere torens ze kunnen doden en nog veel meer. De torens bouw je met goud dat je krijgt van dode monsters die ook edelstenen laten vallen. Hiermee kun je de torens upgraden of nieuwe type torens verkrijgen. De monsters verschijnen in golven op het speelveld en aan jou de taak de torens zo strategisch mogelijk te plaatsen om ze allemaal te doden. Hierbij hebben de makers helemaal niets veranderd ten opzichte van de versie op de Playstation 3. De torens zijn nog steeds goed gebalanceerd en de game wordt in de loop van de tijd nog steeds ontzettend moeilijk.

Pixeljunk Monsters Deluxe bevat alle content van de game op de Playstation 3 plus de expansionpack. Daarnaast bevat de game nog een extra eiland met extra levels om te spelen en extra challenges. Bij deze challenges is het de bedoeling dat je de levels die je al hebt gespeeld nog eens speelt onder bepaalde condities. Zo mag je in dat level ineens alleen maar bepaalde torens gebruiken of de torens de hele game niet upgraden. Dit is een erg leuke extra omdat het de game, die op sommige momenten al ontzettend uitdagend is, nog uitdagender maakt. Ook bevat de game nieuwe monsters en nieuwe typen torens waardoor de game nog diverser en interessanter wordt. Grootste toevoeging is toch wel de online multiplayer. Het is mogelijk om met je PSP online te gaan en met andere gamers over het internet de game te spelen. Hierbij bestuur je allebei een Tikiman en zul je samen de monsters van de baby\'s weg moeten houden. Dit is een erg leuke mode waarbij samenwerken hard nodig is. Een klein foutje kan namelijk grote gevolgen hebben en daarom is het jammer dat het moeilijk is om te communiceren met je medespeler. Er zit geen voice-chat in de game dus ben je overgeleverd aan een aantal pictogrammen waarmee je maar moeilijk kunt communiceren.

Op het technische vlak doet de game het erg goed en zeker niet onder voor de versie op de Playstation 3. Grafisch ziet het er allemaal prachtig uit met de kleurrijke figuurtjes en artistieke omgevingen. De levels zijn niet te groot dus alle actie kan makkelijk op je scherm getoond worden zonder dat het allemaal erg klein wordt. De kleurrijke graphics spatten van je scherm af en de sfeervolle muziek klinkt zelfs uit de PSP-speakers erg lekker.