Boek: Julia Samuel/Elise Lengkeek - Niemand weet waar ik ben

Julia Samuël is vooral bekend van haar programma's voor Veronica, maar inmiddels zet zij zich al jaren in voor Afrika en in het bijzonder voor de strijd tegen malaria op dit 'vergeten' continent. Dat haar leven privé ook niet altijd over rozen gaat, ervaart ze wanneer bij haar borstkanker wordt geconstateerd. Haar leven neemt een andere loop, maar Julia laat zich niet uit het veld slaan. Haar strijd voor Afrika en haar eigen strijd tegen de kanker weet ze te combineren zodat beide elkaar versterken. Na jaren heeft ze hier nu een boek over geschreven. Niemand weet waar ik ben is Julia's verhaal, opgeschreven in samenwerking met Elise Lengkeek. Een indrukwekkend, maar vooral heel persoonlijk verhaal.

Elke 30 seconden sterft er een kind onder de 5 jaar aan de gevolgen van malaria in Afrika!

Deze zin zou elk mens toch wakker moeten schudden, hij heeft zeker impact gehad op het leven van Julia Samuël, auteur van het boek Niemand weet waar ik ben. Samen met Elise Lengkeek vertelt zij haar verhaal. Dit begint in de jaren negentig wanneer zij in contact komt met David Robertson. Hij voert al jaren strijd tegen malaria in Afrika. Met iets simpels als het uitdelen van klamboes probeert hij de Afrikaanse bevolking te behoeden voor nog meer sterfgevallen door deze ziekte. Julia is geraakt door zijn inzet en zijn bezieling voor dit project en met haar televisie-ervaring en contacten besluit ze er een documentaire-serie over te maken. Dit is het begin van een samenwerking (en innige band tussen de twee) die uiteindelijk zal leiden tot het opzetten van een Nederlandse tak van Robertsons stichting 'Drive against malaria'.

Maar dat Julia niet alleen ervaart dat het in Afrika fout af kan lopen, merkt ze wanneer bij haar borstkanker wordt ontdekt, op twee plaatsen nog wel. In eerste instantie is ze uit het veld geslagen, maar al snel weet ze dit om te zetten in een nog grotere 'drive' om zich voor Afrika in te zetten. Is het weglopen voor haar eigen problemen? Of heeft het juist alles te maken met 'dealen' met je ziekte en niet willen dat de ziekte wint?

Leven tussen Nederland en Afrika
Elk hoofdstuk in het boek wordt vooraf gegaan door een persoonlijke mijmering van Julia. Deze zijn vaak zeer pakkend en bevatten vooral ook negen van de tien keer een soort wijze les, een relativering van het leven. Ze zijn een heel goede inleiding voor het hoofdstuk dat erop volgt. De hoofdstukken zelf laten zich op een prettige wijze lezen, ondanks de zwaarte van het onderwerp. De warmte, betrokkenheid en liefde voor Afrika is duidelijk zichtbaar in het verhaal verwerkt. Dit is des te knapper wanneer je weet dat Elise niet in Afrika de avonturen van Julia heeft beleefd, maar ze wel op papier heeft moeten zetten.

Dat Julia Samuël een leven leidt dat zich in twee werelden afspeelt, wordt duidelijk in het boek. Haar 'drive' om zich in te zetten voor de Afrikaanse bevolking werkt haast aanstekelijk en als lezer zou je zo graag meteen ook een bijdrage willen leveren aan het oplossen van dit probleem. De afwisseling met de persoonlijke problemen van Julia wordt in het verhaal op integere wijze verwerkt. Nergens heb je het idee dat ze zichzelf naar de voorgrond wil brengen.

Al met al is Niemand weet waar ik ben een heel indrukwekkend werk geworden dat wat mij betreft een dikke vier sterren verdient. Wanneer iemand zó in het leven kan staan en vrijwel belangeloos haar leven opzij zet, ondanks ziekte en onheil in de eigen persoonlijke levenssfeer, om een 'vergeten' volk bij te staan, dan kun je eigenlijk niets anders dan respect opbrengen voor die persoon. Bij deze dan ook mijn respect voor Julia Samuël voor al haar inzet. Het mag dan misschien een druppel op een gloeiende plaat zijn, het is beter één druppel erop te laten vallen dan de plaat nog warmer te laten worden. Julia omschrijft het zelf heel mooi:

"In Afrika vind ik de kracht om te doen wat ik moet doen."

Kracht die zowel op Afrika als op haar eigen leven zijn invloed heeft, een versterking en verdieping van twee problemen, twee werelden... maar die door deze kracht één worden. Een mooie filosofische gedachte om een review mee te besluiten lijkt me.

Onlangs kreeg FOK! de gelegenheid om Julia Samuël samen met Elise Lengkeek te interviewen in verband met hun nieuwe boek Niemand weet waar ik ben. Dit interview kun je hier lezen.

Site Drive Against Malaria
KWF Kankerbestrijding