CD: Zero 7 - Yeah Ghost

Na het succesvolle album Simple Things waren alle ogen gericht op Zero 7. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen bij de vervolgalbums When it Falls en The Garden. Het werd al snel duidelijk dat die verwachtingen voor deze albums veel te hoog waren. Alle leuke vernieuwde creaties die op het debuutalbum stonden, waren weggeëbd. Beide cd’s konden direct de kast in en er enkel een keer op een verjaardag uitkomen om als achtergrondmuziek te dienen. Kunnen de luisteraars in het nieuwe album Yeah Ghost nog leuke creaties tegenkomen? Of gaat het alleen maar bergafwaarts met het duo Henry Binns en Sam Hardaker?

Wat meteen opvalt is het oosterse sfeertje dat in ‘Count Me Out’ zeer overheerst. Deze track past dan ook helemaal niet bij de aansluitende ‘Mr McGee’. Dit nummer start na een nogal rare stilte van de intro. Het is een heerlijk fris nummer met een fijn ritme en zwoele soulstem. Ondanks dat het niet echt als Zero 7 aanvoelt, gooien de heren toch nog hun kenmerk in de plaat. Aan het einde van dit nummer gooien ze er namelijk nog wat kleine sfeergeluiden in en daardoor loopt het bijna naadloos over in ‘Yeah Swing’. Naast ‘Pop Art Blue’ dat erg intiem en sfeervol aanvoelt door de hese zangstem, en ‘The Road‘’ wat gewoon heerlijk weg luistert, staat er niet zo heel veel bijzonders meer op. Tracks als ‘Ghost Symbol’ en ‘Solastalgia' kan je met gemak overslaan. Ze passen totaal niet in de tracklist tussen de gevoelige popachtige tracks. Deze nummer zijn erg downtempo en donker en hebben dus niets met gevoelig te maken. Ze vallen er compleet buiten.

Weer hebben de heren het niet voor elkaar gekregen Simple Things te evenaren. Erg zonde als je het ons vraagt. Ondertussen kunnen ze wel van alle goede tracks verspreid over de vier albums een leuke greatest hits uitbrengen. Yeah Ghost kan netjes in de kast bij albums When it Falls en The Garden en zal er dus ook enkel uitkomen als achtergrond muziek op een saaie verjaardag. Het album krijgt twee sterren voor die paar pareltjes die er toch nog op staan.

Tracklist

1. Count Me Out
2. Mr McGee