Boek: E. Barcelo - Stemmen uit het verleden

Met het succes van Dan Brown is het genre van boeken dat zich richt op het verleden weer nieuw leven ingeblazen. Links en rechts verschijnen boeken die de geschiedenis doen herleven, al dan niet in verhalende of geromantiseerde vorm uitgebracht. Elia Barceló doet met Stemmen uit het verleden ook een duit in het zakje.

Mysterie
Katia Steiner wordt ingezet om de erfenis van beroemd wetenschapper José María Valcárcel te helpen afhandelen. Hiervoor moet zij naar Rome. Tijdens het inventariseren van alle dingen die deze nalatenschap behelzen, komt ze enkele nogal mysterieuze documenten tegen. Ze lijken te wijzen naar een geheim genootschap dat 'De Club van Dertien' heet. Deze documenten zijn het begin van een mysterie waarin Katia steeds dieper verzeild raakt en wat haar fascinatie voor de hele geschiedenis van deze wetenschapper behoorlijk aanwakkert. Een reis langs het mysterieuze leven van José María Valcárcel is begonnen.

Meegaan
Barceló heeft met dit boek een fascinerend verhaal geschreven. Als lezer merk je de bevlogenheid, het mysterie en de betrokkenheid van de hoofdpersoon Katia. Dit maakt dat je als lezer zelf ook in het mysterie verstrikt raakt. Ondanks de dikte van het boek, soms een drempel om aan een roman te beginnen, heb je tijdens het lezen eigenlijk maar weinig momenten dat je je hiervan bewust bent. Het boek telt eigenlijk geen bladzijde te veel, maar ook niet te weinig. Met een behoorlijke snelheid weet je de ruime 530 pagina's te doorgronden, met name ook omdat je steeds dieper in het mysterie komt, zelfs tot een punt dat je jezelf er in zou kunnen verliezen, net als de hoofdpersoon. Stemmen uit het verleden is een dikke vier sterren waard. Het is een pakkend boek waaraan je zeker uren leesplezier zult beleven, en dan niet alleen voor liefhebbers van het genre, maar het kan ook zeer goed dienen als kennismaking met boeken die binnen deze stijl verschijnen. Mooi boek voor de najaarsweekenden die voor ons liggen.

Uitgever: Querido ISBN: 978 90 2143 550 3 Pagina's: 531

Kijk voor meer boeken in Boeken.