TV: Castle

Sinds de sf-western Firefly is acteur Nathan Fillion een gevestigde naam. Als een echte ruwe bolster, blanke pit heeft zijn personage Kapitein Malcolm Reynolds misschien niet de hele wereld veroverd, maar wel een enorme fanschare opgebouwd. Iedereen was met stomheid geslagen toen de serie gestopt werd. Voor cast, crew en vooral ook regisseur Joss Whedon (Buffy, Angel) was het een grote klap. Hun toewijding en het enthousiasme van de fans zorgden nog voor een mooie finale in de vorm van de film Serenity. Acteurs uit Firefly komen goed op hun pootjes terecht. Zo is Summer Glau een lief uitziend Terminatortje in het ook geweldige Sarah Connor Chronicles en is Adam Baldwin (de ruwe bolster, geen blanke pit Jayne in de serie) een altijd geweldige bijrolspeler. Nathan Fillion was een dermate sterke aanwezigheid op het scherm dat hij in 2009 zijn eigen serie kreeg: Castle.

Castle & Beckett
Schrijver Rick Castle heeft een succesvol carrière. Zijn thrillers vliegen als warme broodjes over de toonbank en hij is er niet verlegen om. Zijn faam draagt hij met verve, bescheidenheid is hem totaal vreemd. In deze eerste aflevering, die in Amerika in april te zien was en hier op 8 oktober, lijkt een aantal moorden wel erg op de moorden uit Castle's boeken. Dat valt ook de politie op en hij wordt ondervraagd door rechercheur Kate Beckett, een rol van de relatief onbekende Stana Katic. Beckett snapt dat Castle in deze zaak van nut kan zijn en gedoogt hem knarsetandend. De jofele manier van doen van Castle zit haar correcte en afstandelijke houding danig in de weg. Als de politie de misdaad opgelost denkt te hebben, is Castle er niet zo zeker van of ze de juiste dader wel hebben opgepakt. Castle blijkt dankzij zijn thrillers een behoorlijk inzicht te hebben verworven in de criminele wereld. De arme Kate Beckett denkt na deze klus van hem af te zijn, maar Castle vindt het wel erg spannend om met de politie mee te mogen lopen. Gelukkig heeft hij overal fans, zelfs in hogere kringen.

Spanning
Dat is de premisse van de serie, een relaxte Castle en een stijve Beckett. Hij pest haar, zij zet hem te kakken en we snappen allemaal wel dat daar in de loop van de episoden een warme, onderlinge spanning uit moet gaan ontstaan. Het contrast tussen de twee is geslaagd en die toekomstige spanning ligt er niet nu al duimendik bovenop. De serie laat de kijker en het hoofdrol-duo even aan elkaar wennen, zodat ze in een goed tempo naar elkaar toe kunnen groeien. Castle is weer de charmante, charimatische gozer die denkt slim te zijn, waardoor hij soms genadeloos op zijn gat gaat. Hij ontdekt dat hij helemaal niet zo door de wol geverfd is en zijn ontzag voor Beckett groeit. Zijn thuissituatie is een heel mooi neergezette zijdraad, die emotie en warmte aan de serie toevoegt en hem van een andere kant laat zien. Hij woont in een ruim en luxe appartement met zijn flamboyante moeder (Gregs moeder Kitty in Dharma & Greg, een bijna tegenovergestelde rol) en zijn tienerdochter Alexis. Alexis is een rol van de piepjonge en groene Molly Quinn. Ze vertolkt haar deel in de serie overtuigend en is innemend als de vroegwijze dochter van een soms puberale vader. Quinn valt duidelijk op, want ze mag samen met Jim Carrey, Gary Oldman, Robin Wright Penn (of bijna Robin Wright, weer?), Colin Firth en Michael J. Fox spelen in A Christmas Carol, de nieuwe kerstfilm van Robert Zemeckis (regisseur van de 2007-versie van Beowulf). Terecht en verdiend.

Hoeveel seizoenen?
Castle is in Amerika al vergevorderd in het tweede seizoen en het lijkt er op dat ze wel de kans krijgen een paar seizoenen lang te laten zien wat ze kunnen. Met een prima cast, een leuke invalshoek en een erg goede uitvoering is dit een aanrader om op de donderdagavond eens te bekijken. Als er toch iets gezegd moet worden over de mindere kanten van de serie, kan er worden gemeld dat de eerste aflevering nog iets onwennig leek voor de cast, maar daarvan is niets terug te vinden in de tweede en derde aflevering. En er zijn, naast Castle's moeder en dochter, weinig sterke bijrollen. Het lijkt alsof ze bewust iedereen op de vlakte houden om alle aandacht uit te laten gaan naar Castle en Beckett, maar dat kan na een seizoen of twee wel wat gaan vervelen.

Zender: SBS 6 Gezien op: 8 oktober 2009 Kijkwijzer:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.