Boek: Ariane Meijer - Zwart Zaad

Schrijfster Ariane Meijer timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg. In niet al te lange tijd heeft ze al drie boeken geschreven (Koud-Zuid, Wit Goud en Het mannen-ABC) en deed dit niet onverdienstelijk. Daar kunnen we sinds kort een vierde titel aan toevoegen: Zwart Zaad.

Het zit 'm in het zaadje
Na een spannend avontuur in het buitenland is Donia Fisher weer terug in Nederland. Berooid van alles wat ze had -huis, haard, geld en liefde- probeert ze in Amsterdam haar leven weer op de rails te krijgen. Met haar dochter en kleindochter om de hoek doet ze er alles aan het verleden achter zich te laten. Toch duiken er zo nu en dan personen uit dit vorige leven op. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer Steve, voormalig politie-agent die haar heeft bijgestaan toen ze in het buitenland vastzat, contact met haar opneemt. Hij wil haar 'inhuren' voor zijn nieuwe werk bij een grote verzekeringsmaatschappij. De onorthodoxe manier waarop Donia dingen boven water weet te krijgen is precies wat hij nodig heeft. Voor zijn baas moet hij een zaak onderzoeken waar er sprake lijkt te zijn van verzekeringsfraude. Het gaat om een zaadhandelsbedrijf, Dekker & Zonen. Wanneer één van de twee eigenaren van dit bedrijf dood wordt aangetroffen en er ook een claim wordt ingediend wegens een mislukte zaadoogst, gaan bij de verzekeraar de alarmbellen rinkelen. Zou het Donia lukken om te achterhalen of ze hier inderdaad te maken hebben met een gevalletje verzekeringsfraude?

Schrijfstijl
Wat opvalt bij de boeken van Ariane Meijer is de vlotte schrijfstijl die ze hanteert. Als lezer blijf je verstoken van wollig taalgebruik, zonder dat het verhaal verzandt in het andere uiterste, namelijk jip- en janneketaal. De stijl houdt het midden tussen deze twee uitersten en zorgt er gewoon voor dat je als een soepele trein door het boek heen raast. Ook de verhaallijnen en de spanningsboog dragen bij aan het niet weg kunnen leggen van het boek. Heb je even een middagje tijd dan zou je zomaar het boek in één ruk uit kunnen lezen.

De hoofdpersoon, Donia Fisher, kennen we nog uit de voorgangers Koud-Zuid en Wit Goud. Toch is het niet per se noodzakelijk beide boeken gelezen te hebben om Zwart Zaad goed te kunnen volgen. Er wordt voldoende uitleg gegeven over de voorgeschiedenis van het hoofdpersonage, zonder meteen hele bladzijden uit te weiden over de eerdere twee verhalen. Aan te raden is het wel om alle drie de boeken te lezen, maar dit moet je dan meer zien vanuit het perspectief dat het gewoon een heel aardige doorloop is en alle drie de boeken lekkere thrillers van Hollandse bodem zijn, met mooie Hollandse decors.

Ontwikkeling
Wanneer je de eerdere boeken ook hebt gelezen, zul je meteen zien dat Donia Fisher een ontwikkeling doormaakt. Dit is een punt dat je mist wanneer je alleen dit laatste boek leest. Meijer heeft het personage in deze ontwikkeling goed vorm gegeven. Van 'kouwe-kak-oud-geld-PC-Hooft-dame' tot hardwerkende moeder en oma. Dit laatste boek maakt ook meteen weer nieuwsgierig naar een volgend deel en dat dit er komt lijkt duidelijk te worden uit het allerlaatste hoofdstuk dat Meijer neerpent... het laat zeker ruimte om een nieuw Donia Fisher-verhaal te schrijven. Zwart Zaad is een aanrader voor de komende regenachtige najaarsdagen.

Ook nieuwsgierig geworden naar het boek? Surf dan snel naar de Prijsvraag: Ariane Meijer - Zwart Zaad en maak kans op een exemplaar van dit nieuwste Meijer-boek.

Uitgever: Sirene ISBN: 978 90 5831 494 9 Pagina's: 235

Kijk voor meer boeken in Boeken.