TV: VERS UIT DE VS - The Forgotten

Soms komen er parels voorbij, die grijpen je meteen bij de lurven en zorgen ervoor dat je al snel verslaafd raakt. Eén van die parels, zonder ruwe randjes, is The Forgotten, de nieuwe Cold Case van 2009 zeg maar. Ik had er voor kunnen kiezen in deze inleiding heel omzichtig te zijn, maar deze mening steek je gewoon beter niet onder stoelen of banken. Dus dit keer het advies alvast in de intro: Zeker Kijken, met een GROTE Z en een GROTE K!!

Jane's en Johns
The Forgotten, de naam zegt het al: de serie gaat om overleden mensen die vergeten lijken te zijn. De politie kan nu eenmaal niet elke zaak oplossen, het lijk is niet altijd te identificeren en vaak moeten ze uiteindelijk besluiten om bepaalde zaken te sluiten omdat er nieuwe, dringendere gevallen voorbij komen. Toch is er voor deze 'forgotten' mensen nog hoop, namelijk het team van Alex Donovan, een voormalig politieagent. Dit team bestaat uit vrijwilligers die er in het dagelijks leven allemaal een baan naast hebben. Een medewerker van de telefoonmaatschappij, een onderwijzeres en een jonge gozer die veroordeeld is en een taakstraf binnen het team moet vervullen. Het zijn een paar van de personages die zich inzetten om de overleden personen weer een naam en gezicht te geven. Dit laatste gebeurt vaak letterlijk doordat aan de hand van foto's die de lijkschouwer heeft genomen, door één van de leden van het team een beeld (of soms tekening) wordt gemaakt van de persoon wiens naam ze willen achterhalen. Op deze manier heeft elk teamlid zijn eigen 'kracht' die hij inzet voor de goede zaak. Daarnaast teren zij op een groot netwerk nationwide, waar zij voor informatie terecht kunnen. Dit alles met als doel om de zaken die de politie niet op kon lossen toch tot een goed einde te brengen en niet zomaar in de zoveelste doos het archief in te laten gaan. Elke overledene heeft recht op een naam, en op een doorbraak in de zaak waardoor de schuldige(n) alsnog gepakt kunnen worden.

Voice-over
Wat de makers van de serie (Jerry Bruckheimer, u allen welbekend) mooi hebben gedaan, is de voice-over die elke aflevering begeleidt. Deze is afkomstig van de Jane of John Doe die centraal staat in het verhaal. Elke aflevering opent hiermee en steeds terugkerende flashbacks en voice-overstukjes leiden je als kijker door de aflevering heen. Dit geeft de onbekende overledene vanaf de eerste minuut al een karakter en een 'gezicht', al ontbreekt de naam dan nog.

Voor de casting komen we als bekendste naam die van Christian Slater tegen. Hij is min of meer de leider van het team van vrijwilligers, dat onder de naam 'The Forgotten Network' de politie bijstaat bij het oplossen van nagenoeg doodlopende zaken. Verder zien we Michelle Borth, Heather Stephens, Bob Stephenson, Anthony Carrigan en Rochelle Aytes. Minder bekend wellicht, maar zeker niet minder getalenteerd. Alle acteurs/actrices hebben een eigen stijl die zeer goed past bij het personage dat ze spelen. De betrokkenheid en de redenen waarom elk van hen in hun vrije tijd op zoek gaat naar de identiteit van de overleden persoon, worden langzaamaan duidelijk. Als kijker krijg je, naarmate de afleveringen vorderen, steeds een puzzelstukje aangereikt met daarop één van de redenen waarom die persoon zich het lot van de 'forgotten' aantrekt. Het is mooi dat dit in stukjes gebeurt en niet in één keer. Het houdt de spanning erin en zorgt er ook voor dat je steeds weer uitkijkt naar de volgende uitzending.

De verhalen zijn per aflevering losstaand, maar er is dus een duidelijke rode draad aanwezig. Toch is het niet onoverkomelijk als je een keer niet kunt kijken (al is het niet aan te raden, gewoonweg omdat de serie daar te goed voor is). In de inleiding noemde ik al even Cold Case, dit is een serie die een beetje te vergelijken is met The Forgotten. Als deze nieuwe Bruckheimerserie net zo lang zal gaan lopen als Cold Case dan zitten we voorlopig goed.

Advies: Zeker kijken! Maar dat wist je al op het moment dat je de inleiding van deze review las.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.