CD: Armada Trance 7

Het oordeel van Armada Trance 6 was behoorlijk gemiddeld, zou Armada Trance 7 beter scoren dan zijn voorganger?

Omdat Fok!kend Nederland gek is op korte en bondige samenvattingen: ja.
Armada Trance 7 is in alle opzichten beter dan deel zes. Zowel de gekozen muziek als het mixwerk is dit keer een stuk beter.
Armada Trance is een reeks verzamel cd's met trance tracks die aan het eind aan elkaar gemixt zijn, dus geen echte mix-cd, maar ook geen echte volledige nummers. Op dit deel zijn meer namen te vinden die 'iedereen' wel kent en zijn de tracks over het algemeen genomen een stuk steviger geworden. Ook bevat dit deel weer voor het grootste deel remixen. Het mixwerk is ook wederom in handen van opkomend talent Ruben de Ronde.

Disc 1

Disc 1 trapt af met Chicane waarmee een lekkere opening is gemaakt voor de rest van de cd. De geplaatste 'club mix' klinkt lekker en wordt na zes minuten afgewisseld door een track van Blake Jerrell. Lekkere synthgeluidjes maar echt los komt het nog niet. 'Kidsos' van Sebastian Ingrosso heeft bijna alles in zich om de mix alvast tot een eerste hoogtepunt te brengen, maar helaas blijft deze steeds op het randje balanceren en valt vervolgens terug. Een trend die je helaas steeds vaker tegenkomt in de dancemuziek.
Normaal gesproken wordt er in een nummer toegewerkt naar een zekere climax, de drums vallen weg, de melodie blijft over en daarna volgt de melodie met, een het liefst snoeiharde, bassdrum, en een bassline. In deze track is dat niet zo, nadat de melodie alleen te horen is geweest valt het nummer helemaal terug tot een bassdrum met bassline, dus zonder de melodie zelf. Geen climax dus, het is als moeten niezen maar dat je dan opeens niet meer moet. Heel vervelend, want dan wil je toch echt niezen.

Track 7, 'Iselilja' van The Blizzard with Gåte, is een opvallend nummer. Vooral door de Noorse zang van Gåte zangeres Gunnhild Sundli. Gåte is totaal geen danceact, maar wordt een 'progressive folkrock' band genoemd. Het origineel van dit nummer komt van het in 2004 uitgebrachte album 'Iselilja' (letterlijk vertaald betekent dit ijslelie, maar de bandleden geven zelf aan dat het een naam is en geen echte betekenis heeft) en heet 'Knut Liten Og Sylvelin'. Ondanks de totaal verschillende stijlen is er behoorlijk veel van het origineel overeind gebleven en is dit toch weer eens iets heel anders. Wie dit nummer niet kent zou kunnen denken dat het de nieuwe t.A.T.u. is, maar als je een beetje luistert klinkt Noors toch héél anders dan Russisch.

Met al dit soort nummer is het begrip 'trance' ook al behoorlijk uitgerekt. Bij track 10 gaat de cd echter terug naar de regeltjes van wat trance zou moeten zijn (volgens Wikipedia: een dance subgenre waarbij de nadruk ligt op de melodie, de opbouw en de euforische/spacey sfeer) en houdt dit toch een behoorlijke tijd vast. Op track 14 komen er weer vocalen in maar het blijft allemaal behoorlijk trance. Al met al is de eerste cd een erg lekkere cd om te horen, een echt hoogtepunt ontbreekt, maar wellicht is deze te vinden op de tweede glimmende schijf die dit album rijk is.

Disc 2

Disc 2 begint met een nummer wat ook op 'Armada Trance 6' te vinden was, namelijk 'Never Say Never' van Armin van Buuren en Jacqueline Govaert, echter deze keer geremixt door Alex Gaudino. Het mag dan inmiddels een bijna te vaak gedraaid nummer zijn, het past goed op deze cd en is door de niet te complexe melodie en juiste instrumenten toch een goede remix te noemen. Beter dan de Myon & Shane 54 remix van 'Armada Trance 6'.
Vanaf track 4 gaan we de stevigere kant op. Digitaal opgewekte analoge snerpende synth geluidjes, heerlijk. Fabio XB & Ronnie Play ft. Gabriel Cage doen het dan ook goed met 'Inside of you (Cosmic Gate remix)'. Helaas valt track 7 dan weer een beetje uit de boot. Een erg vocaal nummer met weinig pit, track 8, M6 & Willem van Hanegem (huh?) met 'Origin (Tech mix)' gooit gelukkig het roer weer de goede kant op, precies wat je mag verwachten van een goede trance-track, maar wel erg kort aanwezig op deze cd, dus het komt weer niet tot die nies en nog steeds kriebelt je neus als een gek.

Kijk eens in de zon, dan komt die nies wel. Wat je ook mag doen is blijven luisteren want bij track 16, de op twee na laatste track van 'Armada Trance 7' zijn we er eindelijk: HATSJOE! Het hoogtepunt van deze mix cd is bereikt en geeft eindelijk voldoening. Heartbeat ft. Josie met 'Because of you' (gelukkig niet een in een dancejasje gegoten remix van Kelly Clarkson, maar een totaal ander nummer met toevallig dezelfde titel) is een vocale track, maar door de behoorlijk harde passages met ongelooflijk lekkere geluidjes is dit er weer eentje die vaak en hard gedraaid mag worden. Dan volgen nog vijftien minuten aan tracks die dit allemaal weer rustig afbouwen.

Al met al is dit een behoorlijk goed album. Het mixwerk is een stuk netter verzorgd dan bij het vorige deel (het is helaas nog niet perfect) en de 'Armada Trance' albums zijn altijd gunstig geprijsd. Eigenlijk heeft deze dubbel-cd dus alles wat je er van mag verwachten en krijgt daarom een absoluut verdiende 4 sterren.

Label: Armada Music Releasedatum: September 2009

Tracklist:

Disc 1