CD: Mika - The Boy Who Knew Too Much

Na het succesvolle debuutalbum Life in Cartoon Motion van de Libanees-Britse zanger Mika is hier het vervolgalbum The Boy Who Knew Too Much. Wederom verrijkt met een kleurrijke cover en een boekje met artwork en foto's van de zanger. Naast het boekje bevat de CD ook een Willy Wonka-achtige voucher die je kan inruilen op Mika's site voor punten. Die punten verzamel je door middel van het kopen van merchandise. Als je genoeg punten hebt, kun je deze inruilen voor exclusieve content, zoals muziek, video's en zelfs prijzen. Dat noem ik nog eens een goede marketingtruc. Nu nog een goed album en dan kan het niet meer stuk voor de Mika-fans.

Het album begint sterk met het inmiddels bekende 'We Are Golden'. Het kinderkoor op de achtergrond is iets wat we niet van hem verwachten, maar blijkt goed uit te pakken. De hoge toon is hét handelsmerk van de zanger, evenals de vrolijke melodietjes. Op het vervolgalbum zijn die natuurlijk weer in overvloed aanwezig, maar dan meer op een serieuzere manier. The Boy Who Knew Too Much is opvallend serieuzer dan voorganger Life In Cartoon Motion. Het is niet alleen de vrolijke noot die Mika weet te raken, ook speelt hij in op de gevoelens van de luisteraar. De gevoelige nummers 'I See You' en 'By The Time' tonen aan dat Mika de gevoelige snaar goed weet te raken.

Bij het beluisteren van het album krijg je gewoon een vrolijk gevoel en vergeet je als het ware de rest om je heen. Het enige wat op het album aan te merken is, is dat er niet echt geweldige hits op staan, zoals 'Relax, Take It Easy' of 'Grace Kelly'. De nummers halen dat niveau net niet, maar komen redelijk in de buurt. Opvallend is dat de piano een veel voorkomend instrument is tijdens de nummers en dat wordt goed gebruikt. De pianomelodieën krijg je niet uit je hoofd, maar bij dit album zul je dat niet erg vinden.

De nummers van het album zijn stuk voor stuk prachtige nummers, maar zoals eerder gezegd halen ze het net niet bij de hits van het vorige album. Toch is de CD zeer zeker het aanschaffen waard. Om even terug te komen op de inleiding: de fans kunnen zeker tevreden zijn, want het album is meer dan goed. Heel voorzichtig zou je kunnen zeggen dat dit een van de beste albums van dit jaar in zijn genre is. Ondanks dat het debuutalbum een tikkeltje beter is, is het The Boy Who Knew Too Much een zeer waardige opvolger.

Label: Universal Music Releasedatum: 16 september 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.