TV: VERS UIT DE VS - The Good Wife

Sommige series springen er vanaf het eerste moment al uit, dat zijn de pareltjes die het gaan maken. Wat betreft de sitcoms dit najaar hebben we er al een paar voorbij zien komen. Aan die juweeltjes kunnen we nu een 'legal'-dramaserie toevoegen: The Good Wife.

Blijf altijd achter je man staan
Het openingsbeeld van The Good Wife laat meteen zien waar elke Amerikaanse politicus nóóit hoopt te hoeven staan... maar velen wel hebben gestaan. Tijdens een persconferentie moet Peter Florrick (Chris North) aftreden als advocaat van de staat. Door diverse schandalen kan hij zijn ambt niet meer uitoefenen. Hij belandt zelfs in de gevangenis. Als een heuse 'good wife' staat zijn echtgenote Alicia (Julianna Margulies, ER) naast haar man, maar dat het huwelijk niet zo stabiel is als de persconferentie doet geloven wordt al snel duidelijk. Met Peter achter de tralies moet Alicia zorgen voor de inkomsten. Om dit te realiseren gaat ze weer aan het werk als advocaat, haar vroegere baan die zij opgaf ten faveure van haar man. Via een goede vriend en mede-advocaat krijgt zij de kans om als advocaat weer aan de slag te gaan. Binnen het bedrijf weet ze meteen indruk te maken en de zaken op haar eigen wijze aan te pakken... met succes.

Naast haar nieuwe baan probeert Alicia haar leven met haar twee kinderen weer op te pakken nu Peter in de gevangenis zit. Met hulp van haar schoonmoeder, die haar zoon met hand en tand blijft verdedigen, doet Alicia er alles aan een zo normaal mogelijk leven te leiden, wat haar aardig lukt.

Amerika zoals Amerika in het echt ook is
De flashbacks tijdens de openingsscène maken meteen duidelijk wat er zich heeft afgespeeld binnen het huwelijk van de Florricks. Het is nog een wonder dat de twee er samen staan. Het beeld dat wordt geschetst, komt meteen goed binnen bij de kijker. Als vrouw sta je achter je man, ook als deze alle waarden en normen overschrijdt en schaadt. Zo denkt een groot deel van Amerika erover. Deze haast 'ziekelijke' leefwijze wordt krachtig neergezet. Daarnaast laat de serie meteen zien dat je in Amerika niet al te lang stil kunt staan bij tegenslag, er zijn geen vangnetten en je zult meteen de draad weer moeten oppakken en je leven in eigen hand moeten nemen.

De krachtige persoonlijkheid van Alicia wordt door Margulies heel sterk uitgebeeld. In haar schuilt zowel kracht als goedheid, dit laatste element kende we al van de actrice uit haar ER-tijd waar ze een compassievolle verpleegster speelde. In haar nieuwe rol zie je dat de actrice door de jaren heen niet alleen ouder is geworden, maar met de jaren ook meer gezag is gaan uitstralen. Zij weet de serie moeiteloos in haar eentje te dragen, de omringende personages zijn niet meer dan aanvullend aan haar karakter. Margulies IS The Good Wife! De innerlijke strijd die zij in haar rol voert is voelbaar. Steeds weer probeert ze te zoeken naar aanknopingspunten waarop ze haar man zijn daden zou kunnen vergeven, al is het maar omwille van haar kinderen. De eerste afleveringen laten dit op mooie wijze zien.

Naast het privé-leven van het gezin Florrick is er elke aflevering een zaak die centraal staat in het werkzame leven van Alicia. Rode draad die steeds weer terugkeert binnen haar werk is de confrontatie met de persoon die haar man heeft doen aftreden, de huidige advocaat van de staat. Alicia laat zich door hem echter niet manipuleren en weet hem hard aan te pakken door haar werk als advocaat goed uit te voeren. Ook hierin is de actrice overtuigend. Kortom: Margulies schittert in deze nieuwe legal-serie en het moet gezegd worden dat de eerste paar afleveringen al voldoende aanknopingspunten geven om groot te worden. Deze serie mag je zeker niet missen is dan ook mijn oordeel.

Advies: Zeker kijken! Krachtige, geloofwaardige en spannende advocatenserie met een acceptabele dosis drama doorspekt.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.