NHL 2K10

De ijshockeyliefhebbers kunnen al jaren kiezen tussen twee grote franchises van twee grote ontwikkelaars. 2K Sports en EA Games komen beide jaarlijks met een nieuw deel in hun ijshockeyfranchises en het is 2K die meestal het onderspit delft als ik kijk naar de scores van afgelopen jaren. Ik als complete ijshockey-leek waagde me het virtuele ijs op met NHL 2K10 en heb gekeken of de game de aanschaf waard is. Aangezien het mijn eerste ijshockeygame is, is deze review geschreven vanuit een newbie-oogpunt en de game zal zo ook beoordeeld worden.

Als complete ijshockey-leek ging ik eigenlijk zonder ook maar iets van de regels af te weten gelijk de quick-play mode doen. Nadat ik een team heb gepakt begin ik wat rond te schaatsen en kom ik tot de conclusie dat het er best aardig uitziet. Het ijs glimt mooi, de animaties zijn redelijk soepel, en het geluid is overtuigend. De gezichten van de hockeyers hadden mooier gekund maar zijn zeker niet storend slecht. Wat me ook opvalt is dat het controle-systeem erg makkelijk in elkaar steekt. De knoppen doen eigenlijk precies wat je zou verwachten; De thumbstick beweegt je personage, met A pass je, met X schiet je en met de rest van de knoppen voer je speciale bewegingen uit. Als je toch nog liever rustig kennis wil maken met de controls en de mogelijkheden is er een training-mode die zijn werk goed doet.

Aangezien ijshockey niet echt een grote sport is in Nederland is het dus zeer waarschijnlijk dat je de regels niet kent. Waarom je de game dan zou kopen is natuurlijk een tweede, maar goed. Wat de meeste mensen dan instinctief doen is de analoge stick naar voren duwen, richting de goal schaatsen en een paar keer op X rammen met de hoop dat de puck in de goal verdwijnt. Ik deed dit uiteraard ook. Het probleem is alleen dat ik dit na een aantal uurtjes nog steeds deed, ik krijg bij het scoren meer het gevoel dat het geluk is dan dat er echt skill bij komt kijken. Natuurlijk kun je je aanval wel sjieker maken door mooi op en neer te passen en stoere trucjes te doen waar je weinig aan hebt, maar voor mijn gevoel heb je met het bovenstaande scenario de grootste kans op succes. Al met al voelt de gameplay gewoon iets té simpel aan.

Naast de Quick-play mode is er ook nog de niet heel uitgebreide franchise-mode, waarin je een competitie speelt. Daarnaast is er nog een Season mode waarin je één seizoen speelt. Daar bovenop zijn er nog een aantal mini-games waarmee je je kunt vermaken. Je kunt zelfs de dweilmachine besturen!!1! Aan opties heeft NHL 2K10 dus geen gebrek. Nadat je klaar bent met de Franchise mode en de rest van de modes ook wel gezien hebt is het natuurlijk tijd om je zojuist verkregen skills op internet te testen tegen andere spelers. Tegen andere spelers gamen is natuurlijk altijd tof en NHL 2K10 is daar geen uitzondering op. Als je ervoor kiest om je vrienden naast je op de bank uit de dagen is het misschien wel verstandig om ze eerst de regels van het spel uit te leggen. Er zijn namelijk aardig wat overtredingen die tot bijvoorbeeld een penalty lijden of die je een van de spelers straffen met een tijdje op de strafbank. Brute bodychecks uitvoeren zijn hier een voorbeeld van. Deze kunnen er trouwens soms behoorlijk tof uitzien. Zelf ben ik spelenderwijs achter de regels gekomen, wat op zich prima te doen was.