DVD: Coraline

Een magische driedimensionale ervaring!

Deze bestempeling kwam ik op internet tegen toen de film Coraline in de eerste helft van dit jaar in de bioscoop in première ging. Tussen al het grote animatiegeweld van Ice Age 3 en Madagascar leek deze film wat weg te vallen. Heel jammer, want de film is écht magisch... en nu uit op dvd.

Het verhaal
Coraline is zojuist verhuisd naar een pension ergens ver van de stad. Ze komt wat chagrijnig over en lijkt zich niet echt te vermaken in het nieuwe huis. Om toch iets te doen te hebben, gaat ze op onderzoek uit. Ze ontdekt een geheime deur in haar kamer. Wat zich hierachter bevindt is verbazingwekkend: haar eigen leven, maar dan in een alternatieve versie. In deze nieuwe wereld beleeft Coraline de avonturen die in haar echte leven niet voorkomen. Maar welk leven is beter: haar leven in het huis van haar vader of dit alternatieve leven?

Stemmen
De keuze van stemmen is goed, zo horen we Dakota Fanning als Coraline en Teri Hatcher als de moeder van Coraline. De stemmen passen goed bij de animatiepoppen en komen daardoor levensecht over.

Het verhaal is gebaseerd op een boek van schrijver Neil Gaiman. De makers kregen de vrije hand. Waar dat soms leidt tot een 'over the top' vertaling, is dat bij deze film niet het geval. Het verhaal blijft puur, net als de karakters in de film. De verhaallijnen zijn goed te volgen, wat ook voor kinderen erg belangrijk is. Wat deze doelgroep misschien iets zal afschrikken, vooral de jongere kijkers, zijn de soms wat duistere beelden. Die kunnen wat angst aanjagen, de dvd komt dan ook met het kijkwijzericoon 'eng', . De diepgang in het verhaal maakt het ook interessant voor de volwassen kijker. Een film dus met een breed publiek als doelgroep, wat hem uitermate geschikt maakt als familiefilm.

Stopmotion film
Het bijzondere aan deze film is dat hij geheel met poppen is geanimeerd, zoals The nightmare before Christmas, ook van maker Henry Selick. Dit levert een totaal andere beleving dat de computeranimaties die Pixar overwegend uitbrengt. Coraline was in de bioscoop in 3D te zien, dit maakt de beleving compleet. Bij de release op dvd hebben ze een twee-disc-set uitgebracht met zowel een schijf met de 2D-versie als een schijf met de 3D-uitvoering. Om deze laatste te beleven zitten er netjes vier 3D-brilletjes in de box, voor het hele gezin. De release komt netjes in een box met kartonnen sleeve er omheen.

Voor de extra's moeten we het zoeken in enkele 'deleted scenes', een audiocommentaar van de regisseur (Henry Selick) en componist Bruno Coulais, erg interessante track moet ik bekennen. Tot slot vind je 'the making of' op de dvd, in het geval van de stopmotiontechniek een erg leuke extra.

Coraline is zeker de moeite waard om aan te schaffen. Hij is anders dan de gebruikelijke 'grote' animatieprojecten van de afgelopen tijd, maar 'anders' is in dit verband absoluut niet te staven aan de betekenis van 'minder', zeer zeker niet. Het is een magische driedimensionale ervaring! die je niet mag missen.

Label: Universal Pictures Releasedatum: oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.