CD: Barbra Streisand - Love is the answer

Soms is een album het wachten meer dan waard. Dit is het geval bij de nieuwste studio-cd van Barbra Streisand, die luistert naar de naam Love is the answer. Sinds ze in 2005 het album Guilty Pleasures voortbracht, kunnen we nu weer genieten van een set nieuwe Streisand-nummers. Al bij de eerste track is duidelijk dat zij geheel terecht een achtvoudig Grammy-winnares is. Het blijft gewoon lekkere muziek; tijd voor een nadere luistertoer.

Twee uitvoeringen
De cd is in twee uitvoeringen te krijgen, het gewone album en een speciale Deluxe editie. Deze laatste bevat een tweede cd waarop alle nummers nogmaals terugkomen, maar dan in akoestische versie. Bij FOK! kregen we de standaard editie die zich al laat gelden en welke doet verlangen naar de aanschaf van de speciale uitgave om zo de pure akoestische tracks ook te kunnen beluisteren.

De tracks laten een jazzy inslag horen op de zo kenmerkende Streisandwijze. Het is vooral een luisteralbum dat het op romantische avonden zeer goed zal doen. Kussens op de grond, open haard opgestookt, glas wijn in de hand en geliefde tegen je aan gevleid... zie je het plaatje voor je?

Voor deze plaat leunde Streisand behoorlijk op Diana Krall. Zij nam niet alleen de productie voor haar rekening, maar ook veel van het pianowerk komt uit haar vingers... en dat is te horen. Deze singer-songwriter vult Streisand perfect aan. Voeg aan dit duo het orkestrale werk van Johnny Mandel toe en je hebt een gouden trio dat garant staat voor het afleveren van heerlijk mellow werk. Krall hangt het adagio 'Less is more' aan, terwijl Barbra meer van het kaliber 'More and more' is in haar opbouw. Dit zorgt voor een natuurlijk evenwicht.

Tot dusver klinkt deze review 100% positief, waarom dan geen vijf sterren? Dat heeft mede te maken met twee 'missers' op de cd. 'Gentle Rain' en 'If You Go Away' vallen uit de toon en laten een stijl horen die niet bij good-old Babs past. In het eerste nummer is het bossa-novatintje dat Krall eraan heeft gegeven absoluut niet op het lijf van Streisand geschreven. Het tweede nummer is het gewoon niet, helemaal niet.

Om positief af te sluiten en de vier sterren weer te rechtvaardigen, noem ik even mijn persoonlijke topper van het album: 'You Must Believe in Spring', wat een prachtig nummer. De pianolijn is puur, zuiver en verstrekt de sfeer die Barbra met haar stem neerzet. Het zijn nummers als déze die dit album de vier sterren meer dan waard maken.

Tracklist

1. Here’s To Life
2. In The Wee Small Hours Of The Morning