DVD: Largo Winch

Largo is de pleegzoon van Nerio Winch. Lang wist de jongen niet eens dat Nerio zijn vader was, hij werd in Bosnië opgevoed door goede vrienden van zijn vader. Nerio is de leider en groot aandeelhouder van de W-Group. Maar Nerio wordt vermoord en Largo verdwijnt door toedoen van een jongedame in een gevangenis in Zuid-Amerika. Maar nadat Largo op geheel eigen wijze ontsnapt is, wordt hem verteld dat zijn vader is vermoord. Het consortium is al in rep en roer, maar ze vallen helemaal over elkaar heen als zij erachter komen dat Nerio deze zoon voor hen geheim heeft gehouden. Een tweede probleem is een op handen zijnde vijandige overname van een ander consortium. Gelukkig is er een noodplan aanwezig. Largo zal echter de aandelen van Nerio als onderpand moeten geven. Deze aandelen aan toonder zijn door Nerio verstopt op een plek welke alleen door Largo gevonden kan worden. Maar dan blijkt er vuil spel te worden gespeeld door een insider van de W-Group. Largo, niet geïnteresseerd in het geld zelf, zet alles op alles om dit mysterie op te lossen.

De film is gebaseerd op de gelijknamige stripreeks Largo Winch, welke weer gebaseerd is op een karakter uit een roman-reeks van Jean van Hamme. Samen met tekenaar Phillippe Franq werd in 1990 de stripreeks Largo Winch gestart. In 2001 verscheen er zelfs een tv-serie, deze liep slechts twee seizoenen. In 2008 verscheen Largo Winch dan uiteindelijk op het witte doek. De productie was in handen van Jérôme Salle, de titelrol werd gespeeld door Tomer Sisley. Beide namen zullen niet bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen. De film zelf is dan ook geen grote Hollywood-productie. Sterker nog, het is een Franse productie, gefilmd in Bosnië, Sicilië, Malta en China. Ondanks dat het een Franse productie is, wordt er nog voldoende Engels gesproken in de film. Maar er komt ook veel Frans en Servo-Kroatisch in de film voor. Dat is wel een mooi punt van de film, geen conformisme maar wel authenticiteit.

Stoer camerawerk maakt van iedereen een held.

Tijdens de film is er genoeg ruimte voor spectaculaire scènes. Tevens komen er meer dan voldoende flashbacks naar voren die het complexe verhaal, ooit uitgesponnen in een stripverhaal, op een mooie manier vertellen. De film is boeiend van het begin tot het eind. Zelfs het ingewikkelde financiële spel dat gespeeld wordt door de W-Group en zijn tegenstander is geen belemmering voor het volgen van het verhaal. Het acteerwerk en de opnames zijn ook van uitstekende kwaliteit. Uiteraard moet je de film van begin tot eind volgen, maar na afloop zul je maar weinig vragen hebben over het plot en de karakters. De enige vraag die je mogelijk zult stellen is hoe lang je moet wachten op een vervolg. Er zijn al 16 strips verschenen, dus verhaallijnen zijn er meer dan genoeg.

Label: CineArt Releasedatum: augustus 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.