G-Force

Er zijn niet veel dingen waar ik echt goed in ben, maar een van de dingen waar ik wel goed in ben is tante worden. Ik heb al zes neefjes en nichtjes rondlopen en nummer zeven volgt als het goed is over een week of twee. Het voordeel van zoveel neefjes en nichtjes is dat er altijd wel eentje is die je mee naar de film kunt nemen waardoor je zonder je te schamen kinderfilms kunt gaan kijken in de bioscoop. Zo ben ik naar Sinterklaas en het geheim van het grote boek geweest met twee nichtjes en een tijdje geleden naar Hondenhotel. Nu draaide toevallig G-Force in de bioscoop terwijl ik mijn neefje van zes te logeren had, en dus gingen we naar de bioscoop. Na hem Mega Mindy uit zijn hoofd gepraat te hebben (\"nee, die draait vandaag niet meer \") konden we onze 3D-bril opzetten en van de avonturen van Darwin en zijn maatjes genieten!

De cavia Darwin is samen met Blaster en Juarez getraind als geheim agent. Bijgestaan door de vlieg Mooch en Speckles de mollige computerexpert vormen ze een experimenteel team van de FBI. Helaas vinden wat nieuwe hoge piefen van de FBI het dieren-project onzin en trekken ze de stekker eruit. Het team moet op eigen kracht verder om de wereld te beschermen.

Ik heb het geluk dat ik de G-Force films heb gezien, en daardoor weet waar het verhaal over gaat, want je wordt zo in de actie gedropt. Geen rustige opbouw met een uitleg over het verhaal, maar gelijk hup midden in het verhaal. De huishoudapparatuur van SaberSense is net tot leven gekomen en heeft niet veel goeds in de zin. Je kruipt in de huid van Darwin, één van de spionage-cavia’s en moet de geheimen van SaberSense zien te achterhalen en de gevaarlijke computermuizen en blenders zien te stoppen. Deze apparatuur stoppen doe je door ze kapot te schieten en hun SaberSense-chips te verzamelen. Naast Darwin heb je ook nog de beschikking over Mooch. Door in de huid te kruipen van Mooch kun je rondvliegen en door kleine openingen heen. Even door een rooster heen vliegen om een deur te openen vanaf de andere kant is dus geen probleem. Mooch heeft daarnaast de vaardigheid om tijd iets te vertragen, waardoor hij ook door ventilatoren heen kan vliegen. Een leuke toevoeging dus die de gameplay wat meer diepte geeft.

Aangezien G-Force een kinderfilm is, en de film ook in het Nederlands in de bioscoop te bekijken is, ging ik er vanuit dat de game eveneens op kinderen gericht is. Wat betreft de dingen die je in het spel moet doen (springen, schieten en klimmen) is dat op zich wel zo, maar de game doet een aantal dingen fout. Allereerst is er natuurlijk de taal. Een game gericht op kinderen verwacht je in het Nederlands. Waar developers precies mee bezig zijn weet ik niet, maar een game zoals inFAMOUS wordt helemaal in het Nederlands vertaald, terwijl G-Force gewoon Amerikaanse hamsters bevat. Maar goed, Engels kan goed zijn voor de taalontwikkeling van kinderen, en echt belangrijk is de taal ook niet voor het verhaal. Wat een groter probleem is, is de moeilijkheidsgraad. Nou heb ik best wel een heel aantal platformers gespeeld, en als ik zie dat ik beperkte kogels heb dan ga ik zeker geen kogels verspillen. Helaas kwam ik ondanks mijn zuinigheid en het kapot schieten van alle dozen met items die ik tegen kwam toch in de problemen. Zo erg zelfs, dat ik vast kwam te zitten. Auw, daar ging mijn ego Door alle vijanden neer te schieten kon je het level gewoon niet halen. Niet zo heel vreemd als je je bedenkt dat een wild tosti-ijzer drie keer geraakt moest worden voordat hij het bijltje erbij neer gooit, en je af en toe vijf ammo tegenkomt. Tel daarbij op dat dozen kapot geschoten moeten worden om de daarin verstopte items te kunnen pakken en dat je soms metalen afsluitingen kapot moet schieten om er doorheen te kunnen, waardoor je dus echt vast kan komen te zitten. Het zou mij enorm verbazen als een kind hier in één of twee keer doorheen komt. Gelukkig komt dit probleem eigenlijk voornamelijk in het begin voor, omdat je later je wapens kunt upgraden. Naast ammo vind je namelijk ook SaberSense-chips. Deze chips kun je gebruiken om je wapens sterker te maken, waardoor vijanden neerschieten een stuk makkelijker gaat. Naast wapens upgraden kun je er ook ammo of extra health voor kopen.

Iets wat iedereen gelijk opvalt na het aanschaffen van G-Force zijn de meegeleverde 3D brilletjes. Net als de film kun je ook de game in semi-3D spelen, waardoor het geheel iets meer diepte krijgt. Zeker als je met Mooch speelt is dat de moeite waard, aangezien de vlieg dan echt voor je TV lijkt te hangen. Het hele spel met 3D-bril op doorspelen is echter geen aanrader, daarvoor is het toch te vermoeiend voor je ogen. Desondanks een zeer leuke extra!