The King of Fighters XII

De The King of Fighters-serie bestaat dit jaar vijftien jaar. De eerste KoF kwam uit op de Neo Geo en wist zich behoorlijk goed staande te houden tegen de heersende fighting-game in die periode: Street Fighter. Sindsdien hebben we de serie op een hele hoop handhelds en consoles voorbij zien komen en zijn we aanbeland bij deel twaalf die uit gaat komen voor de Xbox 360 en Playstation 3. Is The King of Fighters XII klaar om de troon over te nemen, of kan deze koning maar beter wegblijven?

Het principe van KoF XII is eenvoudig; drie vechters tegen drie vechters, geen mogelijkheid tot wisselen tussen vechters totdat ze K.O gaan en een 2D-omgeving om elkaar de hersenen in te slaan. Elke vechter heeft een knop voor een lichte klap, een lichte trap, een zware klap en een zware trap. Door bepaalde knoppen tegelijkertijd in te drukken kunnen andere acties gedaan worden zoals een ontwijkende koprol en een worp. Verder kent elke vechter een behoorlijk handje vol aan speciale aanvallen die ietwat ingewikkeldere knoppencombinatie vereisen. Nieuw in de serie is de critical counter waarbij een speler bij een goede counter van de tegenstander even verdoofd is en overgeleverd wordt aan de genade van deze tegenstander. Hoewel de basis van KoF XII goed is, laat het in de praktijk behoorlijk wat steken liggen. Zo heeft de critical counter een te grote invloed en merkte ik dat ik heel erg op die counter begon te spelen wanneer het me te heet onder mijn voeten werd.

Ten eerste zijn er maar weinig modi om uit te kiezen. Er is een Arcade modus die eenvoudig in elkaar zit en zo doorgespeeld is, een Versus mode om je vriend, vriendin, cavia of familie vanaf de bank in elkaar te beuken, een Training modus waarin je -hoe kan het ook anders- je vaardigheden kan trainen en een niet al te lekker werkende online modus. Verder zijn er wat extra\'s te unlocken maar daar houdt het dan ook op.

De hoeveelheid vechters die in deze game zitten is ook flink beperkt. Waar voorgaande KoF-games de speler lieten kiezen uit ruim 30 vechters, heeft KoF XII er slechts 22. Fans van de serie hadden vermoedelijk altijd een favoriet die ze keer op keer kozen en zullen van de koude kermis thuis komen wanneer ze ontdekken dat hun favoriete vechter niet in de game zit.

Grafisch zet de game een gave eigen stijl neer. De omgevingen zijn prettig om naar te kijken en zitten vol met details. Het is alleen jammer dat er maar zes levels beschikbaar zijn. De animaties van de vechters komen goed uit de verf. De vechters zijn opgebouwd uit minder pixels dan de omgevingen, iets waar de ontwikkelaar bewust voor gekozen heeft. Deze keuze is in principe leuk, maar ik had toch liever iets meer details gezien. Op het gebied van geluid doet de game maar weinig bijzonders. De vlotte deuntjes die je gewend bent van de serie zijn aanwezig, alsmede de duffe geluidseffecten. Op den duur begint de ook hier beperkte hoeveelheid aan variatie te storen.