Blood Bowl

Blood Bowl kun je prima in je eentje spelen. Je kunt een campagne beginnen, waarbij je jouw team via wedstrijden en toernooien naar de eeuwige glorie moet brengen. Ondertussen moet je rekening houden met spelerscontracten en tijdig spelers vervangen. Blessures zijn hierin ook een factor, net zoals training en ervaringspunten die je spelers opdoen. Een wedstrijd of toernooi is in deze modus niet zo belangrijk als het opdoen van ervaring, want met ervaring worden je spelers beter, sterker en harder. Je kunt ook nieuwe uitrusting voor je spelers kopen waardoor ze meer kunnen incasseren en/of uitdelen, sneller kunnen rennen of beter tackles kunnen ontwijken.

Mocht je dat allemaal te veel van het goede vinden, of je wilt gewoon een klein beetje proberen wat Blood Bowl nou eigenlijk is, dan kun je ook een los toernooi of enkele wedstrijd starten. Je hoeft dan geen rekening te houden met de lange termijn-effecten van je team en je volledig focussen op de wedstrijd(en). Als je je vaardigheden wilt testen tegen andere spelers, dan zijn er ook multiplayermodi genoeg om je in die behoefte te voorzien. Je kunt op één PC met z\'n tweeën alleen turnbased spelen, maar via LAN kun je echt helemaal los gaan tegen je broertje, vader, huisgenoten of mensen die illegaal op je onbeveiligde WiFi zijn ingelogd. Als je koning en baas bent in je huishouden dan kun je ook nog eens online spelen om wereldheerschappij in werking te stellen. Uiteraard kun je een losse wedstrijd tegen iemand spelen (iets wat tijdens het spelen voor deze review nog vrij lastig voor elkaar te krijgen was), maar je kunt ook aan toernooien en competities meedoen. Door het gebrek aan online spelers heb ik helaas niet kunnen ondervinden hoe dit precies geregeld is, maar spelers kunnen zelf toernooien en competities opzetten waar dan iedereen aan mee kan en mag doen. Het concept klinkt in ieder geval goed en belooft vele uren gameplay voor de liefhebbers.

Deze gameplay is overigens prima in orde. Alles is eenvoudig en intuïtief te doen en afgezien van de eerder genoemde AI, werkt alles zoals je zou verwachten. Als je de game realtime speelt worden alle dobbelsteenworpen achter de schermen gedaan zodat de \"flow\" van de wedstrijd niet verstoord wordt. Deze dobbelsteenworpen zijn in turnbasedmodus wel zichtbaar en bepalen de uitkomst van alle acties, zoals het gooien, onderscheppen en vangen van een bal, ontwijken van een tackle of maken van een tackle.
Naast het rondspelen van de bal kun je ook speciale vaardigheden inzetten. Je kunt de scheidsrechter omkopen om even te doen dat hij een bepaalde actie niet gezien heeft, een speler in Blitz-mode zetten waardoor een tackle vrijwel zeker in een duw en wellicht een knockdown eindigt of een apotheker inzetten om een geblesseerde speler overeind te helpen. Mocht je de juiste supporters mee hebben genomen, dan kun je ze zelfs aansporen om magie te gebruiken op jouw spelers of die van de tegenstander.

Grafisch had de game stukken beter gekund, vooral de animaties sluiten niet lekker op elkaar aan. Als een speler een andere speler een duw geeft, worden er twee standaard-animaties afgespeeld: eentje voor het duwen en eentje voor het vallen. Doordat dit gewoon standaardanimaties zijn is er geen verschil tussen een duw van een krachtige Black Orc of een wat mindere Orc. De animaties zijn niet allemaal slecht, de Orcs kunnen hun trol inzetten om een goblin met bal en al richting endzone te werpen, wat een hilarische animatie van de goblin in kwestie tot gevolg heeft. Toch valt hier ook op dat de rest van het veld totaal niet reageert.

Technisch gezien valt er weinig aan te merken op de graphics van Blood Bowl, deze zijn simpelweg afdoende. Verschillende types spelers zijn duidelijk te onderscheiden en ook de omgevingen zijn niet spectaculair goed, maar wel voldoende. Toch is het jammer dat er slechts een vrij klein aantal verschillende stadions zijn waar je in kan spelen.
Visueel is Blood Bowl misschien geen spektakel, de oren krijgen meer dan genoeg te verwerken bij het spelen van de game. Het publiek is duidelijk hoorbaar en reageert op spelsituaties en het commentaar is bij tijd en wijlen hilarisch. Zo kun je na een stevige dreun van de commentatoren de volgende regels horen: \"Gee, that was quite a blow, do you think he\'ll get up after that?\" \"Well, he had three metal spikes rammed through his head, I don\'t think he\'ll be very fine soon.\". Nadeel is wel dat het aantal regels dat de commentatoren tot hun beschikking hebben erg beperkt is en dus vrij snel in herhaling vallen.