Blood Bowl

Men neme een lading Orcs, Lizardmen, Humans, Goblins en andere rassen uit het Warhammer-universum, stop er een Amerikaanse voetbal bij, verzin wat regels eromheen en je krijgt Blood Bowl. Oorspronkelijk was dit een variant op de populaire Warhammer-tabletop wargames, maar wist snel een eigen schare fans op te bouwen die niets met de wargame te maken hadden. In 1995 deed MicroLeague al eens een poging om de game te vertalen naar een videogame, nu doet Cyanide er weer één en ditmaal is het niet eens een onaardige poging.

De bedoeling van Blood Bowl is om een speler met de bal in z\'n handen aan de overkant van het veld te krijgen. Zodra hij in de endzone van de tegenstander komt, scoor je een punt. Anders dan bij American Football wordt er hier niet aan fieldgoals gedaan. Ook anders dan bij American Football zijn de spelers iets vrijer in wat wel en niet mag. Zo mag je met American Football alleen degene die de bal heeft of doet alsof hij de bal heeft tackelen. In Blood Bowl mag je iedereen kennis laten maken met je al dan niet met metalen punten versierde vuisten, voeten of andere lichaamsdelen. Alleen spelers die op de grond liggen mag je niet verder richting z\'n voorvaderen helpen.

Je kunt kiezen uit diverse rassen om mee te spelen en elk ras heeft zo z\'n eigen kenmerken. Zo zijn Dwergen vanzelfsprekend het traagst van alle rassen, maar kunnen dan wel weer wat beter tegen een stootje. Mensen hebben geen specifieke voor- en nadelen, terwijl Orcs hun intelligentie voor een deel hebben opgegeven voor kracht. Er zijn ook nog de Skaven die weinig tot geen kans hebben in gevechten, maar dankzij hun snelheid deze eenvoudig kunnen ontlopen. De Lizardmen hebben een balans van snelle spelers en sterke spelers en de Goblins compenseren hun gebrek aan kracht, intelligentie en snelheid door wapens in te zetten en scheidsrechters om te kopen. Elven zijn het lenigst en meest behendig met de bal, maar vallen al om als je naar ze kijkt. Tenslotte zijn er nog de Chaos-teams die de meeste sterke spelers van het spel herbergen, maar ook dat komt met een prijs: ze gaan liever een robbertje vechten dan de bal naar de endzone brengen.

Al deze rasspecifieke eigenschappen maken Blood Bowl een interessante game om te spelen. Je zult je strategie aan moeten passen aan het ras dat je geselecteerd hebt. Als je met Skaven speelt zul je bijvoorbeeld één of twee sterkere spelers voorin zetten die een opening maken waar je een kleine, snelle speler doorheen kunt loodsen voor een vrije loop op de endzone af. Als je met Chaos speelt zul je rekening moeten houden met het feit dat je speler die op de endzone afgaat ineens een tegenstander die nog staat in de gaten krijgt, de bal laat vallen en op eerder genoemde tegenstander afgaat. Je zult dus altijd een speler achterin moeten houden, want de tegenstander kan de bal in zulke situaties makkelijk oppakken en een splijtende pass afgeven die resulteert in een tegendoelpunt.

Blood Bowl is op twee manieren te spelen: exact zoals het beschreven staat in de jongste regels van de tabletopgame (Living Rulebook 5.0) in Classicmode of met je eigen regels in Blitzmode. Classicmode is per definitie turnbased en biedt op zich al voldoende uitdaging voor de beginnende speler. In Blitzmode kun je er voor kiezen om in realtime te spelen, wat het speeltempo van de game een stukje opschroeft, maar niet veel. Als je in real-time speelt wordt je vaak ook in de steek gelaten door de AI. Je kunt je spelers namelijk simpele loopopdrachten meegeven. Naar voren, blijf staan of loop terug zijn de opties en je zou verwachten dat ze zich daaraan zouden houden. Niets is minder waar want meerdere malen gaat een speler die je opdracht hebt gegeven naar voren te drukken een beetje staan kijken hoe de bal over het veld gespeeld wordt. Bij de minder intelligente rassen zou dit nog logisch zijn, maar zelfs de Dwergen en mensen weigeren soms dienst. In turnbasedmode heb je dit probleem vanzelfsprekend niet.