Transformers: Revenge of the Fallen

Al vele film-games hebben het kritische oog van FOK!games over zich heen gehad. In de meeste gevallen worden deze games helaas bestempeld met een mager zesje of lager. Ontwikkelaars blijven het proberen en ze blijven falen. Vandaag wordt Transformers: Revenge of the Fallen onder de loep genomen. De film werd redelijk goed ontvangen door de pers, je zou misschien denken dat de kwaliteit van de bijbehorende game dan ook hoger is, helaas is dit zoals gewoonlijk weer eens niet zo.

In Transformers: Revenge of the Fallen speel je met de verschillende Transformers uit de film, je kunt net als in het vorige deel kiezen of je deel wilt uitmaken van de Autobots of van de Decepticons. Ieder uiteraard met hun eigen verhaallijn. De verschillende missies kies je in het hoofdkwartier van de desbetreffende factie met de welbekende virtuele aardbol. De tutorial die je in het begin moet volgen laat je kennis maken met de controls van de game. Op zich voelt het op het begin allemaal best prima aan, maar zodra je de overschakeling gaat maken naar een voertuig merk je al meteen dat dit niet al te slim is aangepakt. In de vorige game drukte je nog op een knop om simpelweg te wisselen tussen je robot en je voertuig. Nu zit dit in de RT knop. Je zult deze in moeten houden om in de voertuig-modus te blijven. Dit houdt helaas wel in dat je constant zult accelereren en niet kunt stilstaan of achteruit kunt rijden. Verder werkt het besturen van je Transformer best aardig. Met Y kun je de speciale techniek van je Transformer activeren: zo zal de ene een automatisch turret voor zich neer gooien, de ander zichzelf healen of een vijand stunnen. Zo hebben alle Transformers hun eigen speciale techniek. Verder heeft je Transformer nog de mogelijkheid om melee-aanvallen uit de voeren, en machinegeweren of raketten te gebruiken. Genoeg manieren dus om je vijanden uit te schakelen.

Jammer genoeg zul je weinig je best hoeven te doen om je verschillende aanvallen te gebruiken, je tegenstanders zijn namelijk erg dom, doen altijd het zelfde en zijn bovendien erg makkelijk om uit te schakelen. Zo zul je, op een aantal bazen na, je vijanden bijna altijd met een paar raketten kunnen uitschakelen. Vaak als je in de buurt komt springen je vijanden een gebouw op, als je ze vervolgens achterna gaat springen ze weer van het gebouw af, dit doen ze echt frustrerend vaak en het lijkt er dus op dat raketten spammen de beste mogelijkheid is om alle vijanden uit te schakelen. Als ze niet van het gebouw afspringen blijven ze op dezelfde plek met hun machinegeweertje op je schieten, drie keer op de X-knop voldoet dan ook om ze uit te schakelen. Om het nog wat makkelijker te maken krijg je na een aantal vijanden te hebben verslagen de mogelijkheid om een ‘Overdrive’-modus in te gaan. In deze mode krijg je geen schade en kun je oneindig raketten spammen zonder dat je wapen oververhit. Als je uitdaging zocht ben je dus sowieso al snel op dit spel uitgekeken. Mocht je het toch volhouden om lang te blijven spelen, dan krijg je als beloning een paar oude afleveringen uit de oude animatie-series van Transformers.

Door het spel heen zul je in verschillende gebieden terecht komen. Zo zul je onder andere Shanghai en Egypte veilig of onveilig moeten maken. Na het spelen van een aantal missies zul je merken dat het eigenlijk alleen de omgevingen zijn die zullen veranderen, je doelen zijn over het algemeen het zelfde. Versla zoveel vijanden, escorteer je maat naar een veilige plek, versla deze grote vijand, enzovoort. Dit doe je dan een paar uur lang tot je het einde van de game hebt bereikt. Grafisch valt de game ook een beetje tegen, zo zul je zelfs met HD nog een hoop kartels zien en zijn steden een beetje saai opgebouwd. Hier en daar loopt er nog wel een voetgangertje, maar de ontwikkelaar had blijkbaar geen zin om de moeite te nemen om het verkeer te laten rijden. Alle auto\'s staan netjes aan de kant van de weg geparkeerd. Het veranderen van voertuig naar gewone robot ziet er trouwens wel erg strak uit. Explosies en dergelijke hadden ook wel wat extra aandacht kunnen gebruiken, en ook de manier waarop sommige objecten kapot gaan als je er tegen aan loopt, rijdt, of vliegt is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Nieuw in deze Transformers game is een multiplayer mogelijkheid. Via Xbox Live of Playstation Network kun je het met je favoriete Transformers tegen elkaar opnemen in bijvoorbeeld de Free-for-all, Team Deathmatch en Capture the Flag modi. Op zich kan dit met wat vrienden nog best grappig zijn, maar ook hier ontbreekt diepgang. Het maakt de levensduur van de game wel iets langer. Maar langer is natuurlijk niet meteen beter.