Numblast

Er bestaan al vele soorten games in het puzzelgenre. Tetris is natuurlijk de bekendste en ook de succesvolste, maar ook Bejeweled en Lumines hebben een aardige schare aan fans. Voor de liefhebbers van deze laatste twee games is er vanaf nu Numblast, een puzzelgame met cijfertjes.

Numblast speel je met een scherm gevuld met blokken met daarop de cijfers 1 tot en met 4. Deze blokken kun je per vier draaien, waarbij het de bedoeling is om vier of meer blokken met hetzelfde cijfer in een vierkant of rechthoek te krijgen. Heb je een combinatie gevormd, dan lichten de blokken op en draaien ze een cijfer door. Heb je dus een set tweeën liggen, dan zullen deze doordraaien naar drieën. Hiermee kun je vervolgens met aangrenzende drieën weer een nieuw setje maken, waardoor alles weer doordraait naar vieren. Kun je hier geen combinatie meer mee maken, dan verdwijnen de blokken en komen er nieuwe blokken voor in de plaats. Het klinkt best simpel, maar het spelen is nog best pittig. Je moet goed vooruitdenken om mooie combinaties te maken, want een doordraaiende combinatie levert veel meer punten op dan een gewone set van vier dezelfde cijfers. Een beetje zoals Lumines, waarbij het ook heel lucratief is om een lading blokken van dezelfde kleur tegen een al gemaakte set te gooien.

Naast de standaard puzzelmodus (waarin je zoveel mogelijk punten moet verdienen voordat alle blokken van je speelveld zijn veranderd in vastliggende stenen die niet meer gedraaid kunnen worden) is er een tijdmodus waarin je zoveel mogelijk punten moet halen binnen een bepaalde tijd. Tot slot is er nog een puzzelmodus waarin je Numblast-puzzels op moet lossen. Door een onbekend aantal keer te draaien aan willekeurige stenen is het de bedoeling dat je alle stenen weg speelt. Deze puzzelmodus is een stuk pittiger dan de puzzelmodi die je normaal gesproken bij zulk soort games tegen komt en is met zijn standaard 25 puzzels ook redelijk beperkt.

Het spel is van Japanse makelij en dat is duidelijk te zien aan de personages die het geheel presenteren: een japans figuur waarvan het niet helemaal duidelijk is of het nu een jongen is of een meisje en daarnaast nog een aapje. Deze figuren praten het spel aan elkaar. Dit aan elkaar praten is standaard in het Engels, maar er kan voor gekozen worden om alle gesproken tekst in het Japans te houden. Het geluid in Numblast is niets bijzonders, behalve bij het titelscherm van het spel. Hier komen de orgelklanken je tegemoet, waardoor ik gelijk kerkhof-associaties kreeg. Geen vrolijke game met rare aapjes dus.

Ik heb veel puzzelspellen gespeeld, variërend van erg verslavend tot wel oké. Numblast is er een die zonder twijfel in de laatste categorie valt. Het idee achter de game is goed, maar de uitvoering spreekt niet aan. De kleuren zijn dof, de openingsmuziek maakt er een soort griezelspel van en de figuren in het spel maken er ook niet echt een leuke show van. Kijk je echter puur naar het puzzelen, dan is het een prima spel waar zeker de wat slimmere puzzelaars lang zoet mee zullen zijn.