Wallace and Gromit: The Last Resort

Wallace en Gromit vinden dat ze na de vermoeiende avonturen in Fright of the Bumblebees wel aan een vakantie toe zijn. Maar het regent pijpestelen en volgens de weersverwachting blijft dat ook nog wel even zo. Wallace komt door een lekkage in de kelder op het briljante idee om van de nood een deugd te maken, en de kelder om te toveren tot een tropisch zwemparadijs. Het enige dat ontbreekt is wat zand, zon en strandbenodigdheden...

Als het vakantieoord eenmaal af is en de eerste bezoekers komen blijkt niet alles even goed doordacht. Een paar bezoekers hebben klachten en willen hun geld terug, maar omdat Wallace alles uitgegeven heeft kan dat niet. Hij moet iedereen dus tevreden zien te krijgen. Als ook dat gelukt is volgt een nieuwe uitdaging waarbij hij zijn nieuwe uitvinding, de deductomatic, goed kan gebruiken. Deze machine is in staat bij elk misdrijf een dader, een wapen en een motief te vinden. Uiteraard verloopt niet alles zoals gepland en zal Gromit een helpende poot moeten toesteken.

Op zich zijn de locaties hetzelfde als in episode 1, het huis van Wallace en Gromit met een aantal kamers erin plus de voortuin, en het dorp. Er zijn echter overal genoeg aanpassingen gedaan om het een andere \'feel\' te geven. Ook de meeste personages ken je al uit Fright of the Bumblebees. Je bestuurt het spel net als in de eerste aflevering met een combinatie van toetsen en de muis. Met de toetsen loop je, met de muis wijs je aan wat je wil pakken of bekijken. Dit lijkt wat soepeler te verlopen dan in Fright of the Bumblebees. Er zijn wat minder lastige punten waar je achter kan blijven hangen en wat minder momenten waarop de camera ineens net de andere kant op zwiept, waardoor je eigenlijk nooit meer ergens anders naartoe loopt dan wat de bedoeling was.

Helaas is deze aflevering wel een stuk korter en makkelijker dan het eerste deel. De puzzels houden je, zelfs als je ervoor kiest geen hints te krijgen, niet langer dan een uur of twee zoet. Hopelijk zijn de komende twee afleveringen, Muzzled in juni en The Bogeyman in juli, weer een beetje langer. Voor alle afleveringen samen betaal je ongeveer 26 euro (35 dollar). Aan het eind van het seizoen krijg je dan tegen verzendkosten ook nog de CD met alle episodes thuisgestuurd.

Wallace & Gromit\'s Grand Adventures: The Last Resort is weer een leuke aflevering, waarin je je in de Claymation-wereld van Aardman begeeft. Het is jammer dat deze episode erg kort en makkelijk is uitgevallen, voor je het weet heb je alle puzzels opgelost en komen de credits alweer over het scherm rollen.