Shin Megami Tensei: Persona 4

Persona 4, voluit Shin Megami Tensei: Persona 4, is net als de voorgaande delen in de serie een wat vreemd aandoende mix van genres. De hoofdmoot is een RPG, waarin je tegen schaduwen vecht. Daarmee verweven is echter een relatie-sim, waarin je met veel verschillende mensen vriendschappelijke relaties aan moet gaan. Het idee erachter is simpel, ieder mens heeft diverse kanten. Sommige gedachten en meningen houd je liever voor je, en soms draag je een masker voor de buitenwereld zodat zij je niet leren kennen zoals je eigenlijk diep van binnen bent. Een aantal mensen is in het spel in staat deze verborgen persoonlijkheid op te roepen. Dit is een persona.



In dit vierde deel speel je een naamloze stadsjongen die door zijn ouders een jaartje naar het platteland wordt gestuurd om bij zijn oom en zijn nichtje te gaan wonen. Uiteraard moet hij ook naar een andere school. Op die school gaat het gerucht dat als je op een regenachtige avond om middernacht naar een televisie kijkt, je je \'soulmate\' kunt zien. Nieuwsgierig als je bent, besluit je dit uit te proberen. Je ontdekt dat je hand in de televisie verdwijnt... maar als je dat de volgende ochtend op school vertelt verklaart men je voor gek. De anderen hebben wel een persoon gezien. Na een tijdje blijkt, dat wie op de televisie verschijnt, na een paar dagen vermoord wordt teruggevonden. Als een klasgenootje verdwijnt nadat op televisie een schim te zien is geweest die op haar lijkt besluit je samen met wat vrienden alles op alles te zetten om haar te redden. Dat blijkt te kunnen door in het lokale warenhuis een enorme televisie binnen te stappen.



Steeds als er in de \"echte wereld\" een persoon verdwijnt, verschijnt in de alternatieve wereld een gebouw. Dat kan bijvoorbeeld een kasteel zijn, of een sauna, of een nachtclub... in dat gebouw bevinden zich op iedere verdieping een aantal schaduwmonsters, hoe hoger je komt hoe sterker, tot je bij het schaduwmonster komt dat iets te maken heeft met de verdwenen persoon. Door deze te verslaan red je het slachtoffer en zal deze zich aan je groep toevoegen. Deze gevechten zijn turn-based waarbij je de monsters van te voren kan zien aankomen. Sla hem voor hij jou ziet en je bent in het voordeel, sla je te laat dan is de vijand eerst aan de beurt. Elk monster heeft zijn eigen sterke en zwakke punten en het is dan ook erg belangrijk een goed gebalanceerd team mee te nemen. Je kan er voor kiezen om je hoofdpersoon zelf te besturen en de anderen door de AI te laten besturen, maar je kan ook alle handelingen zelf uitvoeren. Een verbetering ten opzichte van Persona 3 is, dat je niet na een tijdje te moe wordt om door te vechten. Een nadeel is wel dat je nu redelijk snel door je SP (nodig om magische spreuken te gebruiken) heen bent, en het is erg duur om dit weer aan te vullen.



Tot zover het RPG-gedeelte, Persona 4 omvat echter, zoals gezegd, nog andere gameplay-aspecten. Waar je groepsleden ieder over n persona beschikken, heb jij er een hele hoop. Je kan er echter maar n tegelijk actief hebben en een paar tegelijk \"in je geheugen\". Deze persona\'s kan je combineren tot nieuwe, sterkere persona\'s met andere eigenschappen. Nadat je een schaduwmonster verslagen hebt krijg je soms ook nieuwe persona\'s tot je beschikking. De persona\'s komen in allerlei varianten, bijvoorbeeld Sun, Moon, Chariot, Fool en Priestess. Deze zelfde varianten komen terug in de relaties die je aanlegt met klasgenoten en dorpsbewoners. Hoe sterker de band die je met die mensen hebt, hoe sterker de persona die je kan creren. Elke dag is opgedeeld in een aantal stukken, waarvan er een aantal automatisch voorbij gaat en een aantal vrij ingevuld kan worden. Je staat dus steeds voor de keuze om een bepaalde relatie verder uit te diepen, te studeren of een bijbaantje te zoeken om andere eigenschappen te verbeteren of geld te verdienen. Ieder slachtoffer moet voor een bepaalde dag gered worden, dus kan je maar beter zorgen dat je een beetje getraind bent. Maar verwaarloos de relaties niet want die spelen een belangrijke rol.