Age of Empires: Mythologies

Een aantal jaar geleden stapte Ensemble Studios af van realisme en besloot de developer een uitstapje te maken naar verschillende mythen, waaronder die van de Grieken en Egyptenaren. Age of Mythology was geboren na de eerste twee Age of Empires games en hun uitbreidingen. In 2006 kwam Age of Empires II naar de DS en dit jaar moest ook Age of Mythology er aan geloven in de vorm van Age of Empires: Mythologies. Ben je benieuwd of deze game de moeite waard is of je beter af bent met een andere game in je Nintendo DS? Lees dan snel verder.


De game zit net als zijn voorganger niet heel moeilijk in elkaar. Age of Empires: Mythologies (AoEM) is een turn-based strategy game. Het speelveld is opgedeeld in vakjes en spelers doen om en om hun ding. De bronnen die nodig zijn om te ontwikkelen zijn gold, food en favor. De eerste is te halen door het bouwen van mijnen op plekken waar goud is en de tweede is te halen door onder andere het bouwen van farms. Favor verschilt per civilisatie, maar wordt dikwijls gehaald een de hand van Relics. Spelers kunnen kiezen uit drie beschavingen, te weten de Grieken, de Egyptenaren en de Noren, elk met zijn eigen unieke hero-units en goden om voor te bidden. Deze goden kunnen op hun beurt dodelijke godpowers gebruiken om dood en verderf te verspreiden over het speelveld wat voor een omslag in een langdurend potje kan zorgen.

Het speelveld is ingedeeld in vakjes wat voor een schaakbordachtig geheel zorgt. Per beurt is het mogelijk om eenheden te creëren, te verplaatsen over een aantal vakjes en aan te laten vallen. Er zijn vier soorten eenheden om te gebruiken: archery, infantry, cavalry en siege. Plaats de eerste drie eenheden op de hoeken van een driehoek, teken drie pijlen en je hebt een perfecte weergave van welke soort eenheid sterk is tegen de andere soort. Het concept is erg simpel maar tegelijkertijd erg diepgaand en zorgt er voor dat spelers goed na moeten denken voor ze een eenheid verplaatsen en aan laten vallen.



Age of Empires-games draaiden altijd om ontwikkelen. Voor men een ‘Age’ omhoog kon gaan moest er gebouwd, gewerkt en gevochten worden. Specifieke ontwikkelingen worden gekocht om je leger aan te sterken, je arbeiders sneller te laten werken en ga zo maar door. Deze economische toestanden zijn prima overgezet naar de Nintendo DS, want ook in AoEM zul je constant bezig zijn met het op peil houden van de economie. Daarbij speelt elke beschaving op een totaal andere manier door kleine maar belangrijke verschillen. Iedereen zal zijn favoriete beschaving hebben, maar de balans is erg goed, dus geen enkele beschaving is ‘de beste’ te noemen. De gameplay komt dus redelijk overeen met de vorige Age of Empires op de Nintendo DS.

Er is genoeg te doen in Age of Empires: Mythologies. In de singleplayer-modus kun je aan de slag met de campaigns van de drie beschavingen in de game die je aardig wat uurtjes al tandenknarsend zoet kunnen houden. Daarnaast zijn er enkele scenario\'s te spelen waaronder de terugkeer van Osiris. Tot slot zijn er genoeg levels om een ouderwets potje skirmish in te spelen. Age of Empires staat bekend om zijn multiplayer die garant stond voor zenuwslopende potjes die uren konden duren. Age of Empires: Mythologies kent ook een multiplayer-modus. Spelers kunnen, indien iedereen de game heeft, draadloos tegen elkaar strijden met maximaal vier spelers, samen op één Nintendo DS spelen door deze door te geven, via DS Download Play met zijn tweeën spelen of via Wi-Fi tegen iemand aan de andere kant van de wereld. Potjes kunnen ook in deze game uren doorgaan, maar door de turn-based gameplay kan het tempo stukken lager liggen waardoor Age of Empires: Mythologies een ander soort spanning met zich meebrengt.