Mystery Case Files: MillionHeir

Wie weleens een adventure gespeeld heeft, weet dat een van de grootste ergernissen het zogenaamde \'pxelhunten\' is. Met je muis moet je systematish het hele scherm af, op zoek naar dat ene kleine voorwerp dat je nog nodig hebt om verder te kunnen komen. Een saai en tijdrovend klusje dat goed is voor heel wat frustratie. Veel recente adventures hebben dan ook een \'snoop-key\' waarmee je snel alle voorwerpen waarmee interactie mogelijk is op kunt laten lichten. Aan de andrere kant van het spectrum heb je dan weer de zogenaamde \'Hidden Object\'-games, ook wel bekend als \'Hide and Seek\'. Deze vorm van casual gaming is mateloos populair op sites als Big Fish Games. Vandaar dat de developer de overstap heeft gemaalt naar een handheld console.



In Hidden Object games is het de bedoeling om binnen een bepaalde tijd een aantal voorwerpen terug te vinden op een scherm vol ongerelateede voorwerpen. Meestal is er een achtergrondverhaaltje om de zoektocht aan elkaar te breien maar alle spellen komen in principe op hetzelfde neer. Mystery Case Files: MillionHeir laat je zoeken naar een ontvoerde miljonair. Wie er achter de verdwijning zit moet je achterhalen door een voor een de verdachten af te gaan. Bij elke verdachte horen twee of drie lokaties waar voorwerpen zijn verstopt. Elke lokatie is zo groot ale een paar DS-schermen naast en boven elkaar. Met de vierpuntsdruktoets kun je scrollen, maar dat kan ook door de stylus over het scherm te schuiven. De voorwerpen hebben niets met de persoon of de lokatie te maken en zijn ook niet van belang voor het verhaal. Je zoekt bijvoorbeeld op een achtergornd van een tuin een mok, een stekkerdoos en een keilbout, en in een café een olifant, een helikopter en een muzieksleutel. Welke voorwerpen je moet zoeken wordt overigens per speelsessie random bepaald waardoor je het spel meerdere keren kunt spelen.


Extra variatie is aangebracht doordat sommige voorwerpen achter andere voorwerpen liggen en alleen met een Röntgenapparaat gevonden kunnen worden. Ook moet je met sommige dingen iets doen voor je ze kunt pakken. Als je bijvoorbeeld een dollarteken moet zoeken en je ziet alleen een S, dan moet je deze zelf in een dollarteken veranderen door er een streep doorheen te tekenen. Zo moet je ook muntjes omdraaien, brood in plakken verdelen of stoffige voorwerpen schoonkrabben. Tussen de verdachten door moet je schuifpuzzels, zoek-de-verschillen en legpuzzels oplossen.



[

De Storymode komt in twee moeilijkheidsgraden: Rookie en Detective. In de Rookie-mode krijg je onbeperkt de tijd en een flink aantal hints. Als je om een hint vraag centreert het scherm zich in de nabijheid van het voorwerp zodat je deze makkelijker vindt. In de Detective Mode heb je wel te maken met een tijdslimiet en is het aantal hints wat beperkter. Als je de Storymode hebt uitgespeeld is het nog lang niet uit met de pret, want met de Quick Play mode kun je oneindig vaak de lokaties die je vrijgespeeld hebt oproepen. De te zoeken voorwerpen zijn volledig willekeurig waardoor geen sessie hetzelfde is, al is het aantal voorwerpen per lokatie natuurlijk ondanks de grootte ervan beperkt zodat je je na een tijdje wel sommige voorwerpen kunt herinneren. Het spel bevat ook een multiplayer optie en een demo die je draadloos naar een andere DS kan sturen.