Nyko Frontman gitaar

Guitar Hero is samen met Rock Band de muziekgame bij uitstek. Een van de leuke elementen van Guitar Hero is de multiplayer. Samen de campaign doorspelen of een potje tegen elkaar rocken levert vaak een gezellige strijd op. Als je met een vriend wil rocken heb je echter wel een tweede gitaar nodig. Een losse gitaar van Red Octane kost een aardige smak geld. Nyko heeft een goedkopere variant op de markt gebracht, namelijk de Nyko Frontman gitaar. Tijd om voor jullie uit te zoeken of deze gitaar de moeite waard is.

Allereerst een blik op het uiterlijk van de Nyko Frontman gitaar. Wat betreft formaat en vorm is de gitaar nagenoeg gelijk aan de Les Paul van Red Octane. De Nyko Frontman gitaar komt in de kleuren geel en wit met een zwarte faceplate op de kast. Deze faceplate is verwisselbaar voor een andere die in bij het pakket zit. In het geval van de witte gitaar krijg je een schitterende roze faceplate. Heb je de gele gitaar zoals ik dan krijg je er een witte plaat bij. De plaat is gemakkelijk te verwisselen door middel van een inbusachtig sleuteltje dat verborgen zit in het vakje voor de Wii controller.

In tegenstelling tot de gitaar van Red Octane zitten er geen stickers in het pakket om de boel wat op te fleuren. Mocht je dus nog wat stickers over hebben en de gitaar te kaal vinden, dan weet je wat je te doen staat. De hals van de gitaar is beige en zit gewoon vast aan de kast van de gitaar. De gitaar bestaat dus niet uit twee onderdelen zoals de collega van de Frontman. De strummer en whammy bar voelen exact hetzelfde aan en zijn even soepel te bedienen als die van de Red Octane gitaar. De Frontman gitaar is wel een stuk lichter dan de Red Octane gitaar. Dit is even wennen maar op den duur voel je hier niks meer van. Over het algemeen geeft de Nyko Frontman een vrij volwassen indruk, maar tegelijkertijd is het plasticgehalte een stuk hoger bij deze gitaar.

Links de fretknoppen, rechts de vergelijking met de Red Octane gitaar.

Alles leuk en aardig met het uiterlijk, maar het belangrijkste stuk is natuurlijk de hals met de fretknoppen. Deze zitten stevig in de gitaar en zijn iets ronder afgewerkt dan bij de gitaar van Red Octane. Dit had bij mij als gevolg dat ik er regelmatig niet helemaal recht op zat met mijn vingers en er bij snelle solo’s wel eens van af gleed. Gelukkig bleek dit een kwestie van wennen en voelde de knoppen zelfs fijner dan de knoppen op de Red Octane gitaar. Dit omdat je minder de indruk hebt dat je op knoppen aan het rammen bent. Het betere gevoel van realisme is misschien subtiel maar is toch zeker aanwezig. Wat hier weer tegenover staat is dat de strummer af en toe een naar piepje voortbracht. Zo’n piepje dat je hoort wanneer plastic langs elkaar wordt gewreven. Op zich geen probleem, ware het niet dat dit plotselinge piepje soms resulteerde in het missen van een noot omdat ik er even helemaal uit was. Maar dat is misschien het stukje HSP in mij, dus daar zullen de meeste weinig last van hebben.

De Nyko Frontman is een fijn gitaartje geworden. Hij ziet er ondanks het vele plastic erg mooi uit en er is geen sprake van lag. Het grootste voordeel van deze gitaar is de prijs. Met een prijs van ongeveer vijftig Euro is de Nyko Frontman twintig Euro goedkoper dan een losse gitaar van Red Octane. Ons advies is dan om voor de goedkopere Frontman te gaan. Een belangrijke, laatste mededeling: de Nyko Frontman gitaar is niet te gebruiken voor Rock Band.