Spider-Man: Web of Shadows Amazing Allies edition

YES! Spider-Man: Web of Shadows ligt op mijn deurmat! In mijn enthousiasme laat ik drie keer de cd uit de lade van de PS2 vallen. Als hij er eenmaal in zit begin ik me al voor te bereiden op een hoop geslinger door de stad. In Spider-Man 2 op de PS2 kon dat namelijk ook al en dat was supertof! Het scherm wat ik voor me krijg ziet er vervolgens een beetje kaal en goedkoop uit. Maar goed, zolang ik lekker door de stad kan slingeren is het goed. Nadat ik de moeilijkheidsgraad heb geselecteerd zie ik mezelf op een dak in New York staan. Wow, dit ziet er toch wel minder uit dan ik had verwacht voor een PS2 game, denk ik bij mezelf. Na een paar keer naar boven te hebben gedrukt merk ik dat het niet mogelijk is om van het gebouw te springen. Ook naar beneden drukken haalt niet veel uit. De game is 2D... ik kan alleen maar links en rechts, wat een domper...

Ik denk dat er met mij nog wel meer mensen dit zullen denken, net als de versies op de Xbox 360 en op de PS3. lekker door de stad te kunnen zwieren en wat boeven billenkoek te kunnen geven. Maar de versie voor de PS2 is echter speciaal ontwikkeld en uniek! Er staat dan ook bij de titel ‘Amazing Allies Edition’ . Hierdoor ga je misschien gauw denken dat je iets extra’s krijgt, helaas is het tegenovergestelde waar. Je moet een dimensie inleveren. Maar oke, na dit tegenvallertje moet de game natuurlijk wel normaal beoordeeld worden. Om te beginnen is het verhaal van deze editie van de game vergelijkbaar met die van de PS3 en Xbox 360 versie. Venom duikt op, jij bevecht hem, en een stukje van hem komt in jou terecht waardoor jij beschikking krijgt over de Black Suit. Naast het verhaal van de Black Suit voegt het niet echt veel toe aan de gameplay. Door in de game op select te drukken wissel je van suit, en krijg je beschikking over andere skills. Deze skills kun je aan het einde van elke missie kopen van je ervaringspunten die je opdoet als je vijanden verslaat. Tijdens het rondslingeren van links naar rechts zul je verschillende personages tegenkomen die om je hulp vragen. Deze gesprekken worden getoond via tekst op je scherm, jammer dat ze niet de moeite hebben genomen om deze personages ook echt stemmen te geven. Het voelt nu allemaal wat leeg en saai aan. In een gesprek kun je verschillende antwoorden geven op de vragen die je krijgt. Het antwoord dat je geeft heeft invloed op je Red Suit punten en Black Suit punten. Reageer je aardig en behulpzaam dan krijg je Red Suit punten, reageer je als een arrogante kwal dan krijg je Black Suit punten. Deze punten geven aan voor welke suit je meer skills kunt kopen. Dit klinkt als een hele leuke toevoeging, maar het is alles behalve dat. De skills van de Black Suit en Red Suit verschillen vrijwel niets van elkaar en er zijn sowieso maar een beperkt aantal skills te koop. Als de Black Suit eruit was gelaten had dit de gameplay niet eens slechter gemaakt.

De Gameplay zit aardig simpel in elkaar. Met X spring je, met vierkant deel je klappen uit, en met driehoekje kun je schoppen. Het kwam bij mij geregeld voor dat ik wild in de rondte sloeg maar dat ik niets raakte, één van de vele bugs in de game waar ik later nog even op terug kom. R1 gebruik je voor webswinging. Rondje kun je gebruiken om Power-ups te gebruiken die je krijgt na een missie, of kunt kopen in de skillshop. Power-ups variëren van health boosts en een defensief schild, tot allies die je kunt oproepen. Allies zijn karakters uit het Marvel universum als Storm, Wolverine, en Nightcrawler die je kunt oproepen om je uit een benarde situatie te helpen. De een verlamt je vijanden en de ander deelt juist een hoop schade uit, zo hebben alle allies hun eigen ding. Aan de presentatie van deze allies had nog wel wat gedaan kunnen worden, zo komen ze nadat je op cirkel hebt gedrukt even een paar seconden in je scherm, doen een coole move, en verdwijnen daarna weer. Maar toch leuk geprobeerd om de verschillende karakters uit het Marvel universum in de game te verwerken. Grafisch gezien is de game zeer ondermaats. De game heeft framedrops aan de lopende band en voor een game die er nog niet eens zo mooi uit ziet kan dat gewoon echt niet. De game zit helemaal vol met bugs, zoals ik eerder zei reageren vijanden soms niet op rake klappen, maar ook jij ontvangt soms schade terwijl je niet eens een vijand hebt zien aanvallen. Toetsencombinaties die nodig zijn voor skills werken vaak niet. Zo zul je een keer twee keer naar rechts moeten drukken om een muur door te beuken, op dit soort plekken zul je dit soms wel tien keer moeten doen voordat het eindelijk werkt en dan blijft muur nog staan ook. Zo kan ik nog een hele waslijst aan bugs opnoemen die de game af en toe erg frustrerend maken.

Het geluid in de game is ook iets waar ik me vreselijk aan erger. Constant, in elke missie, in elk menu, waar dan ook, je hoort steeds dezelfde muziek weer terugkomen. Waarom heeft de ontwikkelaar er niet voor gekozen om elke missie een apart nummer te geven om wat extra aparte sfeer toe te voegen? De geluidsbugs in de game zijn ook niet op een hand te tellen. Je zult vaak meemaken dat je niets hoort als je iets doet waar normaal geluid mee gepaard gaat, zoals een klap. Naast de geluidsbugs zijn ook de \'\'grapjes\'\' van Spider-Man vreselijk irritant. Steeds als Spider-Man een telefoontje krijgt voor een nieuwe opdracht hoor je hem een andere slechte grap maken. Vrijwel in elk gesprek dat je voert komen slechte grappen voor, en als je een eindbaas benadert wil Spidey ook nog wel eens een slechte grap maken. Het komt allemaal erg geforceerd over en het is dan ook irritanter dan dat het grappig is.