De Blob

Een paar jaar geleden kwam een groep studenten van de Utrechtse kunstacademie met een idee voor een game. Deze game werd op de Game Developers Conference in 2007 getoond en viel op door zijn aparte voorkomen. Deze keer namelijk geen standaard platformer of shooter, maar een soort puzzel/platform-game, waarin je met een gekleurd balletje rond moest rollen en de wereld om je heen weer kleur moest geven. THQ wilde de game wel uitgeven en zo komt het dat we nu op de Wii allemaal aan de slag kunnen met een originele game van Nederlandse oorsprong.

Het verhaal van De Blob is redelijk standaard, goed tegen slecht. De slechte I.N.K.T. Corporation heeft alle kleuren en vrolijkheid uit de wereld weggezogen en er een saaie grijze massa van gemaakt. Het is aan de blobs om de wereld weer vrolijk te maken door deze van kleur te voorzien. Je kleurt de gebouwen door er tegenaan te rollen met inkt. Ja, je leest het goed, rollen. De Blob is namelijk geen standaard platformer met een lopend figuurtje, maar de blobs zijn ook daadwerkelijk blobs, ongedefinieerde semi-vloeibare massa’s die over de grond kunnen rollen. Met behulp van de stick op de nunchuck kun je de Blob rond laten rollen tussen gebouwen door. Door de Wiimote een zwieper omhoog te geven maakt je Blob een sprong, en zo kun je ook hogere platformen bereiken. Vijanden aanvallen doe je door je Wiimote omlaag te slaan. Het rondrollen met de Blob gaat erg gemakkelijk. Het zou misschien logischer geweest zijn om de Blob te besturen door de motion sensors in de Wiimote, maar dit zou de besturing gelijk veel onnauwkeuriger en ingewikkelder maken. De keuze om gewoon de nunchuck hiervoor te gebruiken komt de besturing van het spel zeker ten goede. Het zwiepen van de Wiimote om te springen of aan te vallen werkt an sich ook prima, maar kan in combinatie met schuin lopende stukken soms erg frustrerend zijn. Dit is vooral omdat je als Blob heel makkelijk ergens vanaf rolt, terwijl het terug erop komen een stuk lastiger is. Als je er dan een aantal keer achter elkaar vanaf stuitert, dan krijg je wel de neiging om de Wiimote de TV in te zwiepen. Gelukkig zal dat minder voorkomen naar mate je het spel langer speelt, maar helemaal er vanaf kom je niet.

Om gebouwen te kleuren zul je moeten zorgen dat je gekleurd bent. Door de wereld verspreid bewegen Paintbots in verschillende kleuren. Het pakken van een Paintbot zorgt ervoor dat je een gelimiteerd aantal objecten in die kleur kunt verven. Ben je een geel-kleurige Blob en pak je daarna een rode Paintbot dan zal je Blob oranje worden. Als je vervolgens nog een gele Paintbot pakt dan wordt je Blob weer geel. Afhankelijk van welke kleur je bent verandert ook de muziek mee naar die specifieke stijl. Als je genoeg van de wereld gekleurd hebt unlock je een nieuw deel van de speelwereld waar het nog een grijze massa is. Het spel is echter niet zo simpel als dat het lijkt, want de I.N.K.T.-politie gooit roet in het eten. Als je Blob in de inkt terecht komt kleurt hij zwart en zal je langzaam je energie kwijt raken, totdat je de Blob in een plas met water weer schoonspoelt. Te lang in het water blijven liggen is echter ook niet goed voor je Blob, dus even snel skinny-dippen is het raadzaamst. Daarnaast zul je naast het gewoon verven van de omgeving ook challenges tegen komen, waarvoor je bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid rode verf nodig hebt, dingen in specifieke kleuren moet verven of binnen een bepaalde tijd een stuk moet verven. Het kleuren van gebouwen in verschillende kleuren zorgt voor een betere score, en na het verven van een rij gebouwen komen de grijze inwoners naar buiten die je vervolgens ook weer kunt kleuren. Hoewel het best leuk is om alles te kleuren, is dat eigenlijk waar het hele spel om draait en wordt dat na een aantal levels best eentonig. De uitdagingen die de challenges bieden houden het nog wat langer interessant, maar na een paar uur rondrollen, springen en I.N.K.T.-agenten verslaan heb je het wel gehad.

Naast de singleplayer-storymode, waarin je het spel vooral zal spelen, bevat het spel ook een aantal multiplayer mogelijkheden. Allereerst is er natuurlijk een soort versus, waarbij beide spelers een eigen kleur Blob hebben en binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk gebouwen in hun kleur moeten verven, en de kleur van de ander over moeten proberen te verven. Daarnaast is er een soort tikkertje waarbij één iemand kan verven totdat iemand anders hem te pakken krijgt en dan kan verven. Ook hierbij gaat het uiteindelijk weer om zoveel mogelijk gebouwen verven in jouw kleur. Tot slot is er een soort race, waarin je zo snel mogelijk een bepaald item moet kleuren. Het nadeel is dat iedere speler een eigen nunchuck en Wiimote moet hebben, dus wil je het spel optimaal met vrienden kunnen spelen, dan heb je acht controllers nodig. Natuurlijk kun je het ook met minder mensen spelen, maar met twee spelers zijn de spellen een stuk minder leuk, omdat je dan bij het kleuren maar achter elkaar aan blijft lopen. Mocht je geen vrienden hebben en is de story-line wat te veel voor je, dan is er ook nog de Free Paint-modus, waarin je ongedwongen naar harte lust kunt rondverven. Een doel heeft het echter niet, dus het blijft bij een soort bezigheidstherapie.

Grafisch is de Blob een pareltje. De werelden zijn redelijk simplistisch opgezet, maar ze worden wel erg mooi helder op het scherm getoverd. Daarnaast voelt het water waar je soms in ploft realistisch aan, inclusief weerspiegelingen.