Warhammer: Battle March

‘Is de game speelbaar met een controller’? Dat is de eerste vraag die vaak gesteld wordt als het over RTS-games op consoles gaat. De PC is dan ook al jaren het superieure platform als het gaat om dit soort games. Met een muis is het dan ook vele malen makkelijker om units te selecteren, met een controller gaat hier vaak meer tijd aan zitten. Het is een hele uitdaging voor de ontwikkelaar om een goed werkend en makkelijk systeem te maken om RTS-games met een controller te spelen. EA games heeft al een aantal keer bewezen dat het mogelijk is met games als Lord of the Rings: Battle for Middle Earth 2 en Command en Conquer 3, die redelijk succesvol naar de consoles zijn geport. Warhammer: Battle March verscheen al eerder op de PC in de vorm van een expansion op Mark of Chaos. De Xbox 360-versie bestaat uit alle content van het origineel en de expansion op de PC.

Om te beginnen bevat Warhammer: Battle March drie campaigns. De missies in de drie verschillende campaings, Mensen, Orc en Chaos, zijn recht toe recht aan. Het verhaal wordt ingeleid met een verhaaltje dat je moet lezen en vervolgens word je met je manschappen ergens gedropt. Het voelt een beetje vaag aan. Het lijkt dan ook alsof je meteen in het diepe wordt gegooid. Daarvoor hebben ze een handige tutorial uitgevonden die wel even het bekijken waard is. Na het doornemen van de tutorial krijg je een wat duidelijker beeld van wat de mogelijkheden zijn, maar toch blijft de besturing erg lastig. Als je me vraagt of de ontwikkelaar geslaagd is in het besturingssysteem voor deze game antwoord ik dan ook met een nee. Je zult vaak complexe knoppencombinaties moeten uitvoeren om je manschappen te besturen op die manier die jij wilt, iets waar je in het heetst van de strijd niet echt op zit te wachten. Als je het eenmaal voor elkaar hebt gekregen om een ander leger aan te vallen op de manier die jij wilt, vermengen alle units zich met elkaar en wordt het een grote chaos. Als je naar de gevechten aan het kijken bent heb je echt geen idee of jij nou aan het winnen bent of niet. Na een paar missies gaat de campaign ook vervelen, naast het verhaal verandert er niet veel aan waar je mee bezig bent. Je wordt in een gebied gedropt, loopt wat rond, moordt wat en doet dit elke missie weer. Gelukkig heeft de ontwikkelaar hier en daar wat diepgang in de game weten te brengen. Zo heb je bijvoorbeeld Heroes - sterkere units die alleen vechten - die levelen terwijl ze killen. Je kunt deze Heroes onder andere nieuwe skills aanleren en ze uitrusten met nieuwe wapens. In een missie heb je vaak kampen waar je je units kunt healen, en items kunt kopen om bijvoorbeeld de morale van je units te verhogen. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel wegrennen van een gevecht. Toch vind ik alles niet echt compleet aanvoelen, ik moet eerlijk toegeven dat ik niet erg veel ervaring heb in het RTS-genre, dus dit kan aan mij liggen.

Naast de campaign is er nog een skirmish mode waarin je gewoon een deathmatch speelt tegen een AI. Ook is er een multiplayer-mode aanwezig, maar ik betwijfel of hier genoeg matches te vinden zijn. Ik heb na een paar keer proberen in ieder geval geen match kunnen vinden, misschien dat de Warhammer spelers zich toch liever richten op de PC-versie van de game, iets waar ik ze geen ongelijk in kan geven. Op zich is dit zonde, er zit namelijk een vrij uitgebreide ‘Create Army’ modus in de game die je een compleet eigen leger laat maken voor je multiplayer matches die je dus amper kunt vinden. Gelukkig is er de Skirmish mode, zodat je je zelfgemaakt leger toch kunt gebruiken.

Op het eerste gezicht lijkt de game er nogal grauwig en donker uit te zien, iets wat veel mensen misschien niet kunnen waarderen. Maar deze grauwigheid hoort juist wel bij de Warhammer wereld. Toch heb ik het idee dat de game er mooier uit had kunnen zien, vooral omdat de units met een nogal lage resolutie neergezet zijn. Toch vind ik het grafische gedeelte het enige wat een voldoende verdient aan de game. Geluidstechnisch zit de game ook niet heel erg goed in elkaar. Steeds als je je leger een bevel geeft wordt dit bevestigd door een zin die wordt geschreeuwd door een van de leden van je leger. De eerste paar keren is dit leuk om te horen, maar je begint al vrij snel door te krijgen dat er maar een beperkt aantal zinnen is die je legers kunnen zeggen. Ook de geluidseffecten bij bijvoorbeeld de gevechten zijn niet om over naar huis te schrijven.