GTR Evolution

Alle recente racegames voor de PC zijn op één hand te tellen; het is geen geheim dat developers niet zo graag racegames maken voor de PC. Hoe komt dat toch? Zijn ze bang voor piraterij? Vinden ze dat het racegenre helemaal niet bij de PC past? Toch is het fenomeen ontstaan op de PC, maar sinds de komst van de Xbox, PlayStation en de Nintendo consoles, is het nu helemaal anders. Gelukkig zijn er nog een paar developers die nog steeds een zwak voor de PC hebben. Denk maar aan SimBin. Dit bedrijf uit Zweden is opgericht door gefrustreerde gamers: ze vonden dat de racegames slecht vertegenwoordigd waren op de PC. Daar moest verandering in komen, en dat deden ze met GTR. Opeens kwam die game voor de PC uit het niets en werd GTR door veel mensen geloofd en geprezen. Nu, een paar racegames later, is GTR Evolution de nieuwste game van SimBin.

Een nieuwe game kun je GTR Evolution niet echt noemen. Het is \'slechts\' een uitbreiding die wat nieuwe tracks, 22 nieuwe auto’s verdeeld over drie klassen en een nieuwe mode (R-cade Extreme) toevoegt. Daarnaast krijgt de Nürnburgring de volledige aandacht: in het spel is de GP-versie en de Nordschleife baan aanwezig. Het klinkt alsof het een hele matige add-on is, maar daar krijg je – zodra je het spel vaker gaat spelen – zeker ongelijk in. Bovendien was de toevoeging van Race 07, de originele game, een zeer goede beslissing van SimBin. Zo kunnen de gamers die nog niet bekend zijn met GTR, toch makkelijk kennismaken met SimBin’s nieuwste game.

Een echte opvolger voor GTR2 is het dus niet, maar een zeer uitgebreide game (mede dankzij de aanwezigheid van Race 07) is het wel. Eenmaal geïnstalleerd via Steam, kun je beginnen met het spel. De oude vertrouwde WTCC Championship mode is uiteraard aanwezig en biedt de nodige uitdagingen. Je kunt kiezen uit vele auto’s, zoals de BMW, Aston Martin en zelfs de Mini Cooper. Ookal haalt de Mini Cooper niet zo snel de 200 kilometer per uur, een leuke ervaring is het wel. Helaas is SimBin er niet in geslaagd om namen als Porsche, Ferrari en Lamborghini te strikken. Dat maakt niet zoveel uit, aangezien een topracegame het zonder die drie merken kan. Naast het missen van de drie automerken, mis ik ook de endurance races, waar ik een groot fan van was in GTR2. Lekker twee uur lang of zelfs langer racen, wie wil dat nou niet? Er zitten ook geen nachtraces in de game, maar dat kun je de makers niet verwijten. De FIA GT Championship zit niet in de game en dus mis je ook de 24-uurs race van Spa. Helaas pindakaas, maar het is niet anders!

Als racefanaat ben je benieuwd naar de gameplay. Is die wel realistisch? SimBin staat bekend om haar realistische games en met GTR Evolution blijven hebben ze dat imago eer aangedaan. In vergelijking met Race 07 zijn ze wat betreft het realistische karakter zelfs een stuk verder gegaan. De game stuurt heerlijk, met of zonder een stuurtje en één fout kan fataal zijn. Voor de mensen met wat weinig doorzettingsvermogen is het helaas geen type game voor hen. Als je in de veertiende ronde met nog vier rondes te gaan, één keertje niet oplet; dan kan de race al meteen over zijn. Eén keer in de slip raken en je bent de loser van de week. Pure concentratie is dus een must. Qua graphics heeft GTR Evolution nog steeds een radiokop: eigenlijk niet om aan te zien dus. Het loopt nog steeds ver achter, aangezien de game qua graphics niet veranderd is ten opzichte van Race 07. Vooral de omgevingen zijn niet om aan te zien. De auto’s zijn daarentegen wel oké, maar meer is het ook niet.

De grootste toevoeging van GTR Evolution is de R-cade Extreme mode. De naam van deze mode verraadt al een beetje hoe de mode in elkaar zit. Sinds Race Driver: GRID de concurrentie aan durft te gaan met GTR probeert SimBin met haar nieuwste mode de GRID-gamers te overtuigen. Gelukkig is SimBin daarin geslaagd: het is een zeer knap, uitgewerkte mode waar iedereen plezier aan kan hebben. Ook de aanwezigheid van veel nieuwe auto’s wordt als zeer prettig ervaren. Elke auto is uniek: elke auto rijdt anders, wat een zeer groot pluspunt is van GTR Evolution. Naarmate het spel vordert krijg je een algemeen beeld van wat je lievelingsauto’s zijn om mee te rijden. Zo heb ik een zwak gekregen voor de BMW’s en Alfa Romeo’s, simpelweg omdat ze het lekkerst rijden.

De meest favoriete mode in GTR Evolution is zonder twijfel de multiplayer mode. Helaas zijn er niet zoveel mensen die het spel online spelen, wat zeer jammer is. Tegen anderen uit de wereld racen is erg leuk en je maakt geen fouten. Last van lag? Nee, zeker niet. Helaas biedt GTR Evolution weinig variatie aan de online races. Wat meer variatie had de game leuker gemaakt.