Apollo Justice: Ace Attorney

Na een drietal DS-games over Phoenix Wright, waarvan de laatste nog steeds naar Europa moet komen, heeft Wright zijn toga aan de wilgen gehangen. De makers van Phoenix Wright wilden waarschijnlijk toch graag met de serie verder, ondanks dat Wright geen advocaatje meer kon spelen, en kwamen met een nieuwe hoofdpersoon. Waarom Wright geen advocaat meer is, kun je uitvinden in het derde deel van het spel. Dit derde deel is helaas niet in Europa uitgegeven, hier springen we van deel twee gelijk naar deel vier. Verwijzingen naar wat er is voorgevallen zijn vaag, dus het spelen van deze game zonder dat je deel drie gespeeld hebt is sowieso geen probleem. Ook het spelen van deze game als je nog nooit een Phoenix-game gespeeld hebt is erg gemakkelijk aangezien de game je aan het handje meeneemt. Gelukkig zijn er altijd nieuwe groentjes die aan het advocaten-vak beginnen en dus was er ook iemand die Phoenix Wrights plaats over kan nemen. Apollo Justice is één van die groentjes en hij mag op speciaal verzoek van zijn cliënt aan zijn eerste verdediging beginnen. Deze verdachte is niemand minder dan Wright zelf, die verdacht wordt van moord. Aan jou de taak om zijn onschuld te bewijzen.

Het bewijzen van iemands onschuld gaat op dezelfde wijze als in de Phoenix Wright-games. Je krijgt een korte scenarioschets van wat er is voorgevallen, en moet dan zelf uitzoeken wat er precies gebeurd is. Dit doe je door bewijzen te onderzoeken, getuigen te verhoren en tegenstrijdige getuigenissen te ontdekken. Eigenlijk word je de hele rechtszaak door aan het handje meegenomen. De verhoren zijn erg langdradig. Ik speel het spel in bed en ben drie keer wakker geschrokken terwijl ik het spel nog aan het spelen was. Nu kan dit natuurlijk aan mij liggen, maar bij andere spellen heb ik hier geen last van. Bij Apollo Justice bestaat het grootste deel van het spel uit lezen en op het scherm klikken voor de volgende pagina tekst. Voordat je vragen kan stellen vertelt de getuige eerst zijn verhaaltje in het algemeen. Daarna krijg je de mogelijkheid om hem het vuur aan de schenen te leggen, wat niet meer inhoudt dan bij elke zin die de getuige zegt de getuige onder druk te zetten om meer te zeggen. Je weet dat je iets gemist hebt als de uitspraken van een getuige opeens weer van voor af aan beginnen. Hoewel het vaak een kwestie van logisch nadenken is voordat je weet wat je hebt gemist, is het wel erg vervelend dat je niet verder kan als je over één klein dingetje heen kijkt. Blijven zoeken en proberen is je enige mogelijkheid dan. Mocht je wel de juiste link gelegd hebben dan krijg je soms informatie waar je wel verder mee kan, of nieuwe bewijzen. Het hoogtepunt van de rechtszaken is natuurlijk net als bij een echte rechtszaak het \'objection!\' mogen roepen. Dit kun je doen met de stylus, maar leuker is natuurlijk om het in het in de microfoon te schreeuwen, hoewel dat misschien minder handig is in openbare gelegenheden.

Tot zover is het spel best wel saai. Slaapverwekkend saai zelfs, ondanks dat ze de dialogen volgestopt hebben met kleine grapjes. Justice is namelijk erg onzeker over zijn voorkomen als advocaat en maakt de nodige sarcastische opmerkingen over alles wat er om hem heen gebeurt. Wat dat betreft hebben de tekstschrijvers er wel iets moois van gemaakt. Als je eenmaal de eerste verhoren hebt gehad dan begint het spel pas echt leuk te worden. Door nieuwe informatie kun je achterhalen wat er ongeveer gebeurd is, en verschillende scenario\'s vergelijken. Welke tegenstrijdigheid zit er in de situatieschets en wie liegt er dus waarschijnlijk? Sommige getuigen hebben bepaalde bewegingen die ze doen als ze liegen. Justice merkt deze \'tics\' zelf op en vervolgens kun je getuigen met hun tics confronteren om de waarheid boven tafel te krijgen. Na het afronden van je eerste rechtszaak dien je zelf ondersteunend bewijs te zoeken voor een volgende rechtszaak. Hiervoor is het weer belangrijk om veel met mensen te praten, maar ook locaties bekijken speelt een belangrijke rol. Wie weet welke informatie je ontdekt door bij de locatie van de moord rond te lopen. Een voetstap van de dader kun je bijvoorbeeld een gipsen afdruk van maken om deze te vergelijken met een schoenzool. Deze elementen maken het spel wel een stuk leuker, hoewel het ook hier soms goed zoeken is voordat je die ene aanwijzing gevonden hebt.