Bleach: Shattered Blade

Bleach: Shattered Blade is gebaseerd op de manga Bleach. De manga gaat over een jongen genaamd Ichigo, en Ichigo kan geesten zien. Hierdoor komt hij per ongeluk in aanraking met Rukia, die door omstandigheden haar krachten geeft aan Ichigo. Hierdoor wordt Ichigo gemotiveerd om slechte geesten te gaan jagen. Dit wordt echter niet verteld in het begin van het spel, je krijgt alleen een korte intro dat er “iets” is gebeurd waarna een kleine verhaallijn zal beginnen.

De verhaallijn in de game zelf is niet echt noemenswaardig, maar gezien de historie van vechtspellen is dit ook wel te begrijpen. Er schijnen een paar shards kwijt te zijn en jij wordt opgezadeld om deze te zoeken, omdat ze geluk zouden brengen. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Ichigo, deze arme jongen wil terug naar de echte mensenwereld. Of anders Renji, wiens soul-blade langzaamaan kapot gaat en de enige manier waarop het zwaard heel en in leven blijft is door het verzamelen en samenvoegen van de shards. Uiteraard gaat het verzamelen van de shards niet zonder slag of stoot, anders was de game wel erg saai geworden.

De eerste keer dat je de game speelt heb je hem waarschijnlijk binnen tien minuten uitgespeeld. Na het verwerken van deze schok ga je het boekje lezen of een tutorial doen om te kijken wat je eigenlijk kan doen met de Wiimote en kom je erachter dat je meer moves hebt dan je dacht. Daarna ga je de episode-modus nog een paar keer proberen om de moves uit te testen. Dit is echter niet erg lang leuk, omdat je binnen enkele gevechten alle moves van je karakter al gezien hebt. De hoeveelheid moves is dus niet een reden om de game lang te blijven spelen.

Gelukkig zijn er wel een aantal verschillende modi om de game in te spelen. Zoals bijvoorbeeld de al eerder genoemde episode-mode, een arcade-mode en een VS-mode. De episode-mode is eigenlijk de verhaal-mode, welke bestaat uit drie verhaallijnen die je unlockt na het uitspelen van de vorige. Nu is het verhaal zoals gezegd niet erg boeiend, dus erg vaak zal deze mode dan ook niet gespeeld worden. De arcade-mode is zoals je die kent van een fighter uit de arcade, simpelweg persoontje kiezen en knokken maar. De VS-mode is hetzelfde als de arcade-mode maar dan met een echte tegenstander in plaats van een AI.

De gameplay is simpel uitgelegd: je schudt de Wiimote zijwaarts, je schudt hem op of neer of je maakt een stekende beweging. Bij elk van de bewegingen hoort een move, zijwaarts een spastische beweging maken komt overeen met slaan met je zwaard, net zoals je ook kunt slaan en steken door je Wiimote naar boven en beneden te bewegen. In de praktijk komt dit er op neer dat je de Wiimote heen en weer zwaait hopend dat je de tegenstander blijft raken. Je kan nog kiezen om je aanvallen krachtiger te maken door op de A knop te drukken, en de B knop is er voor de echt grote aanvallen. Het slaan en meppen kan natuurlijk niet eindeloos doorgaan, dus je moet altijd tijdens het vechten een oog houden op de stamina-meter, die bijhoudt hoe vermoeid je vechter is. Is deze leeg, dan is je vechter moe en kan je tijdelijk niet meer aanvallen.

Door goed door te gaan met vechten vult langzaamaan de bankai-meter. Als deze 100% vol is kan je je karakter in bankai-mode zetten door de nunchuck te schudden. Dit heeft zeker leuke effecten, want een bankai-aanval is de ultieme aanval. Elk karakter heeft drie verschillende soorten bankai-aanvallen, en deze zijn in tegenstelling tot het normale vechten wel goed uitgewerkt. Ze laten goed uitgewerkte animaties zien die voor de Bleach-fan een hele leuke toevoeging zijn aan het spel.