Army of Two

Een van de beste trends in console-shooters van de afgelopen tijd is de nadruk op co-op. Want zeg nu zelf, is er iets leuker dan samen met een vriend/vriendin/volledig onbekende samen een heleboel digitale dingen op te blazen? EA snapt het plezier van co-op, en heeft daarom Army of Two ontwikkeld, een game die zich helemaal richt op het samen vernietigen van alles wat je in je pad tegenkomt.

De game vertelt het epische verhaal van Rios en Salem, twee bikkelharde leger-types die een privéleger vormen voor het grote geld. Maar is het werk dat ze doen wel zo kosher als ze denken? Het verhaal stelt dus niet zoveel voor, ik kan het immers samenvatten in twee zinnen, maar dat is ook geen probleem: de game draait overduidelijk om het betere schietwerk en niet om het uitwerken van een diepgravend plot. In totaal zijn er zes missies aanwezig, welke verspreid zijn over de hele wereld. Zo mag je meedoen aan de burgeroorlog van Somalië, de oorlogen in Afghanistan en Irak, mag je terroristen jagen in China, een vliegdekschip ontruimen van gespuis om uiteindelijk te eindigen in een door orkanen getijsterd Miami. De levels zijn vrij lineair; er is een duidelijk doel en erg veel afwijken van het pad naar dat doel toe kan niet, afgezien van wat donkere hoekjes hier en daar waar misschien wel een koffer met geld op je staat te wachten. Het nadeel van de lineariteit van de missies is wel dat ze al heel snel erg bekend voor komen. De eerste keer ben je nog erg onder de indruk van alles, een tweede keer is het alweer een stuk minder en tijdens de derde keer vraag je je meer af waarom je teamlid zo stom om zich heen staat te kijken.

De game is dus helemaal gemaakt om met zijn tweeen te spelen, dus ook in de single-player loopt altijd je trouwe metgezel naast je, alleen dan bestuurd door de console. Je kan hem via het d-pad simpele commando's geven als "blijf staan", "hop naar voren" en "HIER!". Hiermee valt de AI een beetje bij te sturen, wat zeer handig is als je hem de AGGRO wilt laten nemen. AGGRO is een van de vernieuwingen van Army of Two, als je veel schiet dan val je meer op en zal de vijand meer aandacht aan jou besteden. De ander raken ze hierbij een beetje uit het oog en deze zal minder opvallen. Een vaak gebruikte tactiek in de game is dan ook om één iemand van een afstandje wat in het wilde weg te laten schieten zodat deze AGGRO opbouwt, terwijl de ander met een flank-beweging de tegenstanders in de rug/zij neerschiet. In de praktijk werkt dit eigenlijk erg fijn en het valt ook op dat simpelweg run&gun wel mogelijk is, maar wel veel moeilijker is dan gebruik maken van het AGGRO-systeem.

Ook op andere manieren is de game duidelijk bedoeld voor twee spelers, zo zijn er soms "back-to-back" momenten: slow-motion wapenballet waarbij je tegen de rug van je partner aanstaat en alleen om je heen kan kijken. Erg leuk, zeker ook omdat je oneindig veel kogels hebt (ook al had je daarvoor geen kogels meer voor je primaire wapen) en niet hoeft te herladen. Ook moet je soms parachutespringen, waarbij de een de parachute bestuurt en de ander met een sniper-geweer enkele stouterikken omlegt, en moet je soms om verder te komen elkaar een kontje geven om op een hoger niveau te komen. Zoals ook in zo'n beetje elke console-shooter van tegenwoordig regenereert je health automatisch als je even de actie ontwijkt, maar mocht je toch teveel kogels opvangen ben je gelukkig niet direct dood. Je valt namelijk op de grond en je partner kan je komen oplappen waarna jullie weer met zijn tweeën door kunnen schieten.

Gelukkig doet de AI dit allemaal best goed, hij is erg goed in het behouden van AGGRO waardoor jij lekker je gang kunt gaan, hij lapt je op als je neergeschoten bent, hij gooit granaten, doet alles wat je van hem vraagt. Het enige waar hij wat problemen mee heeft is het "volg mij"-commando, vaak is de AI hier te traag mee waardoor hij alsnog op flinke afstand van jou rondloopt. Dit valt echter makkelijk op te lossen door hem vooruit te sturen met een ander commando, dan komt hij vanzelf wel weer langsgelopen.