Sherlock Holmes vs Arsene Lupin

Sherlock Holmes vs Arsene Lupin is de vierde in een reeks games rond Sherlock Holmes van developers Frogwares. In het derde deel, The Awakened, maakte men al een uitstapje naar andere schrijvers in de vorm van een Lovecraftiaanse Cthulhu-cult. Nu is het de beurt aan de meesterdief Arsene Lupin van schrijver Maurice Leblanc om een gastoptreden te verzorgen. De sluwe Arsene wil de, in zijn ogen, arrogante Engelsen een lesje leren en kondigt daarom aan enkele kunstvoorwerpen uit Britse musea te gaan stelen. Voor Sherlock heeft Arsene nog wel enig respect, en daarom laat hij Sherlock via allerlei hints weten wat hij precies van plan is. Sherlock kan zo nog proberen de diefstallen te voorkomen.


Omdat het spel net als de meeste adventures lineair is, lukt dat echter niet en loop je constant achter de feiten aan. Je loopt van aanwijzing naar aanwijzing en lost raadsel na raadsel op om telkens Arsene toch met de buit te zien ontsnappen. Dat is op den duur toch wel een factor die ontmoedigend gaat werken, waarom zou je nog je best doen om die puzzel op te lossen als je toch weet dat het zinloos is omdat Arsene je al lang te slim af is geweest. Uiteindelijk zal Sherlock heus wel winnen, maar het duurt te lang voor je daadwerkelijk het gevoel krijgt dat het geen verloren zaak is.



De puzzels op zich zijn redelijk afwisselend, van het ontcijferen van oud spijkerschrift tot het repareren van een net en van maken van hondevoer tot het kraken van een brandkast. Regelmatig wordt het spel onderbroken door een vraag waarbij je het antwoord zelf in moet typen. Zo af en toe is dat woord zo lastig te vinden dat het doet terugdenken aan de tekstadventures van weleer waarbij het fenomeen \"guess the verb\" voor veel frustratie zorgde. Meestal is het antwoord echter simpel terug te vinden in de aanwijzingen die je verzameld hebt.



Zoals al in de preview besproken, is de interface vrijwel identiek aan die in Sherlock Holmes: Awakened. Er is wel een cursor die altijd in beeld is toegevoegd. Dat lijkt op het eerste gezicht onbeduidend, maar grappig genoeg geeft het wel meer houvast bij het rondlopen en 360 graden om je heen kijken. Wanneer je in de buurt komt van voorwerpen die je nader kan bekijken of oppakken verschijnt een oog, hand of vergrootglas. Het inventarisscherm doet tevens dienst als plattegrond met handige teleportfucntie en als opslagplaats van documenten Belangrijke bevindingen worden bijgehouden in het tabblad \'reports\' en conversaties kun je altijd nalezen.

Tijdens het spel kom je op diverse interessante lokaties in Londen. Naast het vertrouwde 221B Baker Street en de Barnes boekenwinkel zijn er enkele andere gebouwen in de buurt van Sherlock en Watsons optrekje te bezoeken, zoals een pub. Belangrijker zijn echter de musea en bezienswaardigheden. In de eerste diefstal bezoek je bijvoorbeeld de National Gallery en in latere cases het Britse Museum, de Tower of London en Buckingham Palace. Veel van de schilderijen en kunstvoorwerpen kan je van dichtbij bekijken, je krijgt dan van Sherlock een kort commentaar. Hier is duidelijk veel onderzoek naar gedaan door Frogwares. Ben je echter geen kunstliefhebber en heb je liever een spannend verhaal, dan kan het een beetje te veel van het goede worden.