EyeToy: Play Astro Zoo

In 2003 kwam Sony met een geheel nieuwe manier om games te besturen. Door middel van een camera kon je jezelf op TV zien en zelf de hoofdrol in je eigen game spelen. De eerste drie EyeToy spellen waren een groot succes, maar daarna werd het stil. Vorig jaar verscheen de laatste EyeToy-game EyeToy Play: Sports, maar deze werd niet zo goed ontvangen vanwege de onmogelijkheid om zelf mini-games te kunnen kiezen, en doordat de minigames zelf nogal kort waren. Een jaar hebben we moeten wachten op een opvolger, maar nu is er dan eindelijk EyeToy Play: Astro Zoo.

EyeToy Play: Astro Zoo is een game die overduidelijk gericht is op kinderen. Het spel is een kleurrijk geheel en ook het verhaal van het spel spreekt kinderen aan. Een komeet heeft chaos veroorzaakt in de Astro Zoo, een dierentuin in de ruimte. Met alle dieren is iets mis en het is aan jou om dat op te lossen. De dierentuin is verdeeld in vier gebieden. Een bosgebied, een winterlandschap, een jungle en een waterwereld. Elk gebied bestaat uit een ronde ruimte met aan iedere zijde twee hokken met dieren erin. Elk hok staat gelijk aan een mini-game over het dier dat erin zit. Zes hokken zijn direct toegankelijk, de laatste twee hokken zijn pas toegankelijk als je de chaos in de eerdere hokken hebt opgeruimd. Deze laatste twee hokken zijn ook geen gewone hokken, zoals de eerdere zes, maar het ene hok is voor een soort eindmini-game, terwijl je in het andere hok een bonus vrijspeelt zoals een eekhoorn die je kunt vertroetelen. Deze extra’s zijn niet echt heel erg boeiend, maar zorgen er wel voor dat je een doel hebt waar je naar toe werkt.

De opzet van de mini-games verschilt. Zoals bij elke EyeToy-game is het voornamelijk met je armen zwiepen en een beetje heen en weer bewegen. In de ene game moet je bijvoorbeeld ruimteschapen vangen, scheren en hun losse wol van ze af slaan, terwijl je in een andere game een kikker aan moet wijzen welke vliegende dingen hij precies kan eten. Het niveau van de spelletjes ligt niet echt heel hoog, alle spelletjes zijn met gemak ruim binnen de maximale tijd uit te spelen en het niet in een keer halen van een mini-game terwijl je wel je best doet is bijna onmogelijk. Heb je eenmaal het benodigde doel bereikt, dan stopt de mini-game direct wat je helaas niet de kans geeft om te gaan voor een superscore en deze continu te verbeteren.

Na de zes gewone mini-games volgt een eindbaas mini-game. Dit is niet gewoon een mini-game over een dier, maar een verzameling micro-games zoals je die gewend bent van bijvoorbeeld Wario Ware. In hoog tempo volgen de games elkaar op, en zodra je erachter bent wat je nou precies moest doen ben je alweer met de volgende game bezig. Het concept is erg leuk, maar de uitwerking is mede door de EyeToy besturing wat minder. Hoewel de EyeToy erg goed reageert in de game, is de camera besturing gewoon te traag en te onscherp om een snelle game goed te kunnen doen. Voordat je weet hoe je ongeveer moet bewegen zodat de camera het goed registreert ben je alweer te laat. Hierdoor kan het simpelweg naar beneden trekken van een rits een moeilijke opgave worden omdat gewoon je arm naar beneden doen niet werkt en je dan snel andere opties moet gaan proberen.