Race 07 - The Official WTCC Game

Sommige PC gamers zijn een klasse apart. Waar het merendeel van de mensen simpel vermaak zoekt in games, zoeken sommige gamers iets anders: realisme. Dit kan zowel op het gebied van vliegtuigen zijn (denk aan Flight Simulator), treinen (denk aan Rail Simulator), schepen (denk hier aan Ship Simulator) maar natuurlijk ook op het gebied van racen. Deze drang kom je niet alleen op de PC tegen, een game als Forza pretendeert namelijk ook een race simulator te zijn (al zijn de meningen hierover verdeeld). Een van de developers die dit soort serieuze racegames maakt is Simbin, welke vooral bekend is van GTR 2 en GT Legends. Vorig jaar heeft Simbin de game Race - The Official WTCC Game uitgebracht, de eerste game met de officiële WTCC licentie. De game werd niet zonder kritiek ontvangen, zeker in vergelijking met GTR2 was het een mindere game, ook al was deze uitgebreider. Nu komt Simbin met een opvolger van Race, zou deze de mankementen van het eerdere deel op weten te lossen?

De laatste racegame die ik heb gespeeld was Colin McRae DiRT, een arcade rally racer, een game die blijkbaar nogal anders speelt dan deze game. Na het opstarten van de game zag ik het circuit van Zandvoort staan en vol enthousiasme begon ik aan mijn eerste ronde. Ik reed de pitsstraat uit, ging vol gas met 160 kilometer per uur over het asfalt toen daar ineens de beruchte Tarzanbocht opdoemde. Ik zag in mijn scherm nog iets staan met een rode pijl naar rechts met een kleine twee ernaast, ik trapte vol op de rem en probeerde de auto om te gooien zodat deze al slippend de bocht mooi zou nemen. Helaas werkt dit blijkbaar niet zo in een Formule 3000 auto want de auto ging stug rechtdoor om met een forse frontale klap tegen de vangrail tot stilstand te komen. Ja, dit is geen arcade racer.

Een simulatie racegame moet op een heel andere manier benaderd worden dan arcade racegames, zo is driften hier absoluut niet aan de orde, leidt remmen en sturen tot onderstuur en zorgt een vol ingedrukt gaspedaal vanuit stilstand alleen maar voor problemen. Gelukkig valt de moeilijkheid en het realisme wel nog in te stellen, zodat niet elke keer als je remt de remmen op slot gaan, of dat de schade alleen nog maar cosmetisch is en niet betekent dat je voortaan maximaal 50 km/u rijdt in de zesde versnelling. Na enkele rondes begint het echter te dagen, je begint de track te kennen en je weet wanneer er bochten komen en hoe snel je deze ongeveer kunt nemen. Gelukkig sta je er niet alleen voor, er is eventueel een indicator beschikbaar die aangeeft hoe moeilijk de bocht is en in welke versnelling deze het beste genomen kan worden (iets wat ik compleet negeerde mijn eerste keer door de Tarzanbocht).

Zodra je dan eenmaal door hebt hoe het spel werkt, begint het ook leuk te worden. Er zijn veel verschillende raceklassen beschikbaar, van de Formule 3000 tot de Mini Cooper Challenge, waarvan de auto\'s zeer anders rijden. Zo heeft een Formule auto natuurlijk een veel strakkere wegligging dan een Mini, vanwege de vele spoilers die aanwezig zijn. Ook zijn er meer tracks dan voorheen, er zijn nu 32 banen beschikbaar in 17 verschillende locaties, waaronder dus Neerlands trots Zandvoort. Als de nationalist die ik ben heb ik natuurlijk vooral deze baan gespeeld en het is zonder twijfel het meest bochtige circuit van de hele game. Dit maakt het tegelijkertijd tot het meest leuke circuit van de game, rechte stukken kan iedereen namelijk wel rijden. Een circuit als Monza of de ovale uitvoering van Puebla of Curitiba zijn daarom een stuk minder interessant. Waar de uitdaging hem nu juist zit in deze game is later remmen dan je tegenstander en sneller uit de bocht komen dan hem, de rechte stukken zijn meer om je een reden te geven om daarna weer te remmen voor een bocht.

In vergelijking met de vorige Race is er weer veel nieuwe content toegevoegd, in totaal zijn er nu negen raceklassen beschikbaar, grofweg onder te verdelen in WTCC klassen (naast de 2007 licentie is ook de 2006 en 1987 klasse toegevoegd), Formule klassen (Formule 3000 en Formule BMW) en de \"exotische\" klassen (Radical, Caterham en Mini Cooper). Zoals al eerder gezegd verschillen de klassen onderling goed van elkaar en zal je jouw rijstijl aan moeten passen afhankelijk van het type auto (en fabrikant) waar je in rijdt.

Content is er dus genoeg en daarmee is een van de minpunten van de vorige Race aangepakt. Echter, aan de graphics is niks gedaan en zeker in het licht van bijvoorbeeld Forza 2 stellen ze zelfs teleur. De omgevingen en auto\'s zien er levenloos uit en de auto\'s hadden ook wel wat meer detail kunnen gebruiken, net als de cockpit view.