Worms Open Warfare 2

Worms is een oude en bekende serie games van Team 17, gebaseerd op het welbekende artillerie-concept waarbij twee tegenstanders bommen, granaten of ander wapentuig naar elkanders hoofd slingeren. Team 17 dacht dat leuker en beter te kunnen en verving de tanks door grappige getekende wormen met een grote mond, de standaard wapens door absurde varianten op bestaande wapens en een wereldhit was geboren.

De serie Worms heeft veel verschillende games gehad: niet alleen de eerste paar games voor de PC, die de serie steeds een stapje verder namen, maar meer recent ook 3D varianten die op bijvoorbeeld de PlayStation 2 gespeeld konden worden. Ongeveer anderhalf jaar geleden verscheen Worms: Open Warfare voor de PSP en Nintendo DS, waarbij de slechtwerkende 3D-wereld werd vervangen door de good-ol\' 2D-wereld. Helaas waren al deze games niet zo geniaal als de eerste versies, en miste het toch een beetje de impact die het in vroegere tijden zo fantastisch maakte.

Om dat op te lossen heeft Team 17 een nieuw designteam ingeschakeld: Two Tribes, die het hele spel vanuit het niets opgebouwd hebben en hun uiterste best gedaan hebben om Worms in ere te herstellen.

De nieuwe engine die zij hebben gebouwd ziet er fantastisch uit: de graphics zijn scherp, gedetailleerd en met veel oog voor detail, getuige bijvoorbeeld de rondslingerende voorwerpen die onderdeel uitmaken van een level. De explosies zien er leuk uit, de specifieke acties van de worms zelf zijn goed te zien, en de achtergronden die haast wel in 3D lijken zorgen ervoor dat de game-ervaring er in ieder geval goed uitziet. Het enige probleem met de DS is echter het scherm. Je kan ervoor kiezen het bovenste scherm als map van het level te gebruiken, of om daar simpelweg het hogere gedeelte van je level op te bekijken. In beide gevallen blijft het scherm echter klein, zeker als het doel van je bazooka op een flinke afstand staat, waardoor je veel heen en weer moet scrollen. Aangezien een mogelijkheid om uit te zoomen ontbreekt, lijkt op dit moment het bredere scherm van de PSP wat meer geschikt voor het weergeven van meer speelveld, hoewel daar dan de mogelijkheid van een levelmap ontbreekt.
Ook de muziek en de geluidseffecten zijn gaaf. De worms hebben nog steeds een grote bek, door dingen te roepen als \"fatality!\" als je iemand met een Dragon Punch een ravijn in slaat. Ook heb je bij het opzetten van je eigen team de keuze uit veel verschillende accenten (waaronder Nederlands) die je echt het gevoel geven je eigen team te bouwen.

Het standaard spel in Worms: Open Warfare 2 is niet veel veranderd ten opzichte van het origineel. Nog steeds moet je met een grote hoeveelheid wapens, die in Open Warfare 2 behoorlijk is uitgebreid met nog knotsgekkere wapens ten opzichte van het vorige deel, de worms van de tegenstander tot wormenmoes zien te reduceren. Hierbij heb je de beschikking tot zowel lange-afstands- (bazooka, granaten), korte-afstands- (shotgun, schaap) alswel melee-wapens (een duwtje of een Dragon Punch). Ook zijn er mogelijkheden om je te verplaatsen met een touw, jetpack of teleporter, om dichter bij je tegenstander te komen, of juist te schuilen voor een aanval in de volgend beurt. In totaal zijn er bijna dertig verschillende wapens en verplaatsingsmogelijkheden.

Toch ligt de kracht van Worms: Open Warfare 2 niet in de goede update naar huidige standaarden van de originele gameplay. Waarin dan wel? Lees dat op de volgende pagina!