World in Conflict

Stel, het is 1989, de Soviet-Unie zit in een zware economische crisis en de val van de Berlijnse muur lijkt nabij. Maar in plaats van de muur te laten vallen en daarmee het lot van de Soviet-unie te bezegelen wordt een invasie van de Verenigde Staten gepleegd. Dit is het uitgangspunt van World in Conflict, de nieuwe topgame die het Real-Time Strategy genre naar een volgend niveau tilt.

In de game neem je de controle over troepen van de VS en de NAVO om Het Rode Gevaar een halt toe te roepen. In tegenstelling tot zo\'n beetje elke andere RTS game worden deze troepen niet gemaakt in een zelf-neergezette fabriek met geld/goud/olie/metaal wat gevonden en verkregen moet worden, in World in Conflict (van nu af aan WiC) wordt het anders aangepakt. Aan het begin van een level is er een beperkt aantal \"reinforcement points\", waarmee units gedropt kunnen worden op de kaart. Vaak betreft het een handvol units waarmee het grootste deel van de missie voltooid moet worden, met natuurlijk wel extra punten als er bepaalde doelen gehaald worden. De game lijkt wat dat betreft dan ook op de wat oudere Ground Control games, wat niet zo gek is aangezien WiC door hetzelfde team is gemaakt. Door te spelen met een handvol units, en slechts beperkte mogelijkheden om nieuwe units te verkrijgen wordt het spel enorm spannend. Elke unit telt, en verlies van een unit kan het verschil betekenen tussen winst en verlies. Mocht een unit verloren raken, dan zullen de punten die de unit heeft gekost langzaam weer besteedbaar worden, dus economische gezien gaat een unit nooit verloren.

De units zijn gebaseerd op een steen-papier-schaar principe, elke unit heeft sterke punten maar ook zwakke punten. Zo zijn tanks erg goed in het beschieten van andere tanks, de bepantsering aan de achterkant van de tank is echter erg zwak en de tank kan dan ook met een schot kapot zijn. Hetzelfde geldt voor helikopters, vaak zeer sterk tegen tanks of infanterie, maar tegelijkertijd zeer gevoelig voor anti-air wapens. Afhankelijk van de doelen in een missie is het dan ook zeer belangrijk om de units te bepalen. Moet een brug verdedigd worden, dan is het niet handig om allemaal zeer snelle units te kopen, maar is het beter om zwaar bepantserde tanks neer te zetten. Elke unit heeft ook speciale eigenschappen, zo kunnen tanks rookschermen ontplooien om zich in te verschuilen, kan infanterie sprinten en kunnen helikopters speciale raketten afvuren.

Naast deze normale units zijn er ook tactische wapens beschikbaar, waarbij gedacht moet worden aan artillerie, napalm bombardementen of laser-geleide \"tank busters\". Deze tactische wapens zijn natuurlijk niet ongelimiteerd beschikbaar, door het halen van doelen en vernietigen van de vijand worden \"Tactical Aid points\" ontvangen, welke te besteden zijn aan de tactische wapens. Het leuke aan deze wapens is dat ze het hele level kapot kunnen maken, komt er een artilleriebarrage op een stel gebouwen neer dan zie je het hele blok kapot gaan. Zo kan dit met ieder gebouw gebeuren, en natuurlijk ook met de bossen. De meest indrukwekkende tactical aids zijn wel de \"carpet bombing\" en de nuke. Het zou immers de Derde Wereldoorlog niet zijn zonder nucleaire wapens. De eerste keer dat een nuke afgevuurd wordt komt er een heel dramatische cutscene aan te pas, over helden die zichzelf opofferen voor het moederland etcetera. Zoals verwacht heeft de nuke een zeer sterk effect, alles in de wijde omgeving van de ontploffing gaat kapot, en blijft ook enige tijd niet meer toegankelijk.