Warhawk

Warhawk begon ooit als een tech-demo voor de SIXAXIS-controller: een remake van een 2D klassieker die gebruik maakte van de tilt-sensoren in de controller om het fameuze futuristische vliegtuig \"Warhawk\" te besturen. Naarmate de tijd vorderde werd Warhawk echter steeds uitgebreider en steeds verder uitgesteld. Heeft de extra tijd die de ontwikkelaars kregen deze game goed gedaan, of zijn alle aanpassingen de game fataal geworden?

Alles in Warhawk is gericht op één ding: jou als speler zo snel mogelijk aan het schieten krijgen. Er zijn zat opties in te stellen, inclusief een (vrij beperkte) editor voor het uiterlijk van je soldaatje en Warhawk, maar zodra die naar wens zijn zul je er nooit meer naar om hoeven kijken. Met slechts enkele drukken op de X-knop sta je op een slagveld waar met een beetje mazzel de kogels al direct om je oren vliegen.
Daar zit direct ook een deel van het grootste nadeel van Warhawk: er is geen tutorial. Je krijgt een pistool, een stapel granaten en een mes in je virtuele handen geduwd en met een beetje verbeeldingskracht hoor je achter je een drill-sergeant roepen \"nou succes hè!\".

Gelukkig zijn de controls erg intuïtief en verlies je geen punten als je dood gaat. Je kunt dus naar hartelust experimenteren met de diverse wapens en hun functies. Als je een wapen oppakt krijg je in het scherm een korte uitleg te zien van wat het wapen kan en tegen wat voor type vijanden hij geschikt is. Spelers met meer ervaring kunnen deze hulp uitzetten in het menu.
Rondrennen is ook niet alles, dus is het maar goed dat je karakter getraind is in het besturen van tanks, jeeps en ook de Warhawk uit de titel. Met een druk op de knop springt je soldaat in het voertuig, waarvan de jeeps en tanks nog het makkelijkst te besturen zijn. De jeeps zijn het leukste met een andere speler, waarbij er één als een idioot over het slagveld crosst, terwijl de ander met het machinegeweer links, rechts en boven dood en verderf zaait.

De Warhawks zijn echter een compleet ander verhaal. Je kan er voor kiezen om met de sticks te vliegen, en iedereen die Ace Combat of een andere flight-sim heeft gespeeld zal vrijwel onmiddelijk hel en verdoemenis loslaten op zijn tegenstanders. Volledige beheersing van deze vliegtuigen komt pas met een flinke portie oefening, vooral het schakelen tussen zweef-modus waarbij de Warhawk op één plek stilhangt en vlieg-modus kan een verschrikkelijk wapen zijn als je het beheerst. Het grootste voordeel is echter te halen in het beheersen van de besturing met de tilt-sensor.

Vergelijkbaar met de evolutie in de besturing met shooters, waarbij men van het draaien met het toetsenbord naar draaien met de muis ging, zul je merken dat mensen die de motion-sensor beheersen een stuk behendiger zijn en ook meer kills maken. Dit komt doordat het linkerpookje in het geval van motion-sensor-besturing gebruikt wordt voor het richten van je wapensystemen. Dit vergt een compleet andere manier van besturen die niet voor iedereen even makkelijk aan te leren zal zijn, maar als je het onder de knie weet te krijgen zul je door de meest nauwe doorgangen vliegen en tegelijk vijandelijke Warhawks uit de lucht knallen alsof je het je hele leven al doet.