Mario Party 8

Een nieuwe Nintendo console, een nieuwe Mario Party. Een nieuw jaar, een nieuwe Mario Party. Beide uitspraken zijn dit keer van toepassing bij alweer het achtste deel van Mario Party 8. De voorgaande delen waren eigenlijk allemaal wel hetzelfde, ondanks toevoegingen als de microfoon bij zes en zeven. Dit keer is het echter een Wii-game, en dankzij de Wiimote kunnen we nu eens een keer wat nieuws spelen! Toch?

Nou, nee dus. Ook Mario Party 8 is namelijk gewoon een Mario Party zonder daadwerkelijke vernieuwingen. Uiteraard bestuur je nu alle minigames met de Wiimote en moet je zwaaien, aanwijzen en kantelen om ze tot een goed einde te brengen, maar verder is er zowat NIETS veranderd. Je speelt nog steeds op grote, digitale ganzenborden en na elke beurt speel je minigames. Het doel is nog steeds het verzamelen van zoveel mogelijk sterren en uiteraard zijn alle bekende Mario-personages te vinden in de game (al dan niet speelbaar). Wat ook weer terugkeert is de unlockable content in de vorm van extra minigames, speelborden en personages. Hiervoor gebruik je de verzamelde carnival cards welke je krijgt voor alle keren dat je speelt. Zelfs de vervelend lange dialogen van de spelleider (dit keer MC Ballyhoo met zijn sprekende hoed) en de veel te lange beurten van de CPU zitten er nog in.

Zijn er dan helemaal geen veranderingen in de game? Natuurlijk wel: de grootste verandering is namelijk wel gewoon de besturing. De meeste minigames heb je in eerdere Mario Party delen al wel gezien in een of andere gelijkwaardige vorm, maar door de nieuwe manier van besturen worden ze eigenlijk net even wat leuker. Als een gek zwaaien met je arm is nog altijd leuker dan als een gek met een pookje wiebelen. De andere vernieuwingen zijn vooral kleine details die net even anders zijn dan voorheen. Een andere, redelijk belangrijke, verandering zit \'m in de bonussterren na afloop van een game. Voorheen had je drie bonussterren voor muntjes, event spaces en gebruikte items, nu zijn er meer bonussterren. Je kunt bijvoorbeeld ook een ster krijgen voor het meest op een rood vakje eindigen, brengen deze rode vakjes toch nog een beetje plezier. Er worden wel nog steeds maar drie sterren gegeven aan het eind van de game, dus je weet niet welke sterren er uitgedeeld gaan worden. Tot slot is er een nieuwe spelmode toegevoegd: Star Battle Arena, waar je het in je eentje opneemt tegen een enkele computergestuurde tegenstander. Het is nu de bedoeling om zo snel mogelijk twee sterren te scoren door deze te kopen voor twintig muntjes. Het grote verschil met de gewone mode van het spel is dat er nu geen minigames zijn na de beurten. Zodra de een is geweest is de ander weer en minigames worden alleen uitgevochten als je op de speciale \'duel\' vakjes op het speelbord komt. Deze mode is totaal overbodig en haalt het sterkste punt uit Mario Party, de minigames, weg.

Qua gameplay zijn er verder geen veranderingen en als je het voorgaande leest kun je dus eigenlijk wel concluderen dat Mario Party 8 gewoon weer dezelfde Mario Party als altijd is, alleen dan nu met Waggle-controls. Nu is dit op zich allemaal nog niet zo slecht als de game een online mode zou hebben gehad, maar helaas, het heeft niet zo mogen zijn. Waar Mario Strikers wel online te spelen is, is Mario Party 8 dat niet. En dat terwijl een online gedeelte de game echt een flinke positieve boost had kunnen geven; nu valt vooral de gelijkenis met voorgaande delen op.

De gelijkenis houdt trouwens niet alleen op bij de gameplay, ook wat betreft de graphics en het geluid zit de game niet op een hoger niveau dan voorgaande delen. Het geluid en de stemmetjes zijn hetzelfde en de grafische stijl is ook gelijkwaardig. Enige dat je wel ziet, als je heel goed oplet, is een iets rondere Mario. In Mario Party 8 zijn er net wat rondere vormen dan voorheen en is het grafisch net even strakker. Dit is alleen bij lange na niet de moeite waard om op te merken.