Colin McRae DiRT

De Colin McRae-serie is één van de, zo niet dé bekendste rallygame-serie in de gameindustrie. Vorige delen van deze serie zijn goed ontvangen, dus is het geen verassing dat Codemasters nu met een nieuw deel komt. Dit deel is de eerste uit de serie die op de next-gen consoles verschijnt. Of dit ook een succes is geworden lees je in deze review...

Scheuren door de modder, over het gras, door de sneeuw of over asfalt. Uitdagend; en dát is rally! Je bent continu bezig om je te focussen op de volgende bocht, en luisteren naar je bijrijder is ook echt van belang. Het is tevens in te stellen dat je geleid wordt door pijltjes die bovenin je scherm komen te staan wanneer je een bocht nadert, maar voor de échte racefanaat is luisteren naar de bijrijder leuker én realistischer.

Rallyrijden staat bekend om zijn uitdagendheid, maar komt dit ook in de game naar voren? Kortgezegd, ja. Extreem lastige circuits en het realistische schademodel zorgen voor een pittige game. Het schademodel, omdat een knal tegen een boom fataal kan zijn. Dit hangt wel van de moeilijkheidsgraad af, maar zo rond de moeilijkheidsgraad \'pro\' zal je echt op moeten gaan passen. Een iets te harde knal kan resulteren in een wagen die total-loss is, of een wagen die de hele tijd naar rechts trekt. Dit laatste is erg lastig omdat je voortdurend aan het bijsturen bent, en hiermee dus veel tijd verliest.

De wielen zijn niet het enige dat stuk kan gaan. Bodykit, uitlaat, ophanging, koelsysteem, noemt het maar op. Veel kan stuk, en elke schade zal nadelig voor je werken. Is je koelsysteem stuk, dan gaat je motor langzaam maar zeker stuk en zal je auto veel langzamer gaan. Gaat je versnellingsbak kapot, dan zal het schakelen veel moeizamer gaan en gaat er dus veel snelheid verloren. Qua uiterlijk is er veel te zien van het schademodel, en dan heb ik het natuurlijk vooral over de bodykit. Een klap tegen de vangrail is genoeg om de bumper van je wagen af te laten vliegen of een aantal ramen uit de auto te laten knallen. De vangrail zal in zo\'n crash ook realistisch beschadigen.

De tracks zijn moeilijk te berijden. Nu hoor ik menig gamer al zeggen dat je de track na een paar keer wel in je hoofd heb zitten, maar het tegendeel is waar. De tracks duren bijna allemaal wel een minuut of drie, en bevatten zeer veel bochten. Goed luisteren naar de bijrijder dus; deze geeft je informatie over welke bochten er komen gaan, hoe scherp die zijn, op welke ondergrond je zal gaan racen en meer van dat soort zaken.