SBK'07 - Superbike World Championship

Motorracegames, het is een genre dat me eigenlijk nooit echt heeft getrokken. Veel van de echte simulaties zijn mij gewoon veel te moeilijk en daardoor frustrerend. Elk kleine foutje werd je fataal en zorgde dat je de hele race opnieuw kon doen. Aangezien de Moto GP-serie ongeveer de enige racegameserie was de afgelopen jaren ben je dan snel klaar. Deze games kennen namelijk geen genade. Onlangs verscheen de game SBK\'07 - Superbike World Championship. Ontwikkelaar Milestone claimt dat deze game voor zowel de simulatiefans, als voor de wat meer casualfans geschikt is. Tijd om te kijken of ik nu eindelijk wel een keer een motor langer dan vijf seconden op de baan kan houden.

De game is, om hem toegankelijk en toch uitdagend te maken, opgedeeld in twee modes: de arcade en de simulatie. In arcade is de game simpel op te pakken, goed te besturen en is het niet heel dramatisch als je een keer de macht over het stuur verliest. In simulatie is de game dan weer genadeloos. Je zult perfect moeten rijden, de grootst mogelijke moeite hebben om de motor zelfs op rechte stukken onder controle te houden en elk foutje is fataal. Je kunt er ook voor kiezen om het realistisch te maken, maar dan wel wat extra hulplijnen in te zetten. Je kunt het jezelf makkelijker maken om te remmen, geen motorschade op te lopen, dat soort dingen. Je maakt de game zo moeilijk als je zelf wilt.

SBK\'07 draait, uiteraard, om de championship-mode. In deze modus kies je een coureur en neem je het gedurende een seizoen van elf races op tegen 21 tegenstanders. Je zult kunnen oefenen op de circuits, je moet je kwalificeren en de uiteindelijke race rijden. In de arcade-mode van de game kun je er voor kiezen om de oefeningen en kwalificaties te negeren en alleen te racen. Je zult achteraan moeten beginnen, maar dat is in arcade best te doen, simpelweg omdat je, als je eenmaal gewend ben, op de lagere moeilijkheidsgraden vrij simpel je tegenstanders zult passeren. Als je voor realisme kiest is het wel af te raden, want dan is het vrijwel onmogelijk om het hele veld nog in te halen in een race.

De circuits waarop je racet zijn erg goed te herkennen. Het zijn er weliswaar maar elf, maar de fan zal zich er zeker mee kunnen vermaken. Van Silverstone tot Monza, ze zijn allemaal perfect nagemaakt. Je hoeft ze ook niet vrij te spelen, dus als je wilt kun je vanaf het begin op je favoriete circuit los. Dingen die je wel kunt vrijspelen zijn bijvoorbeeld nieuwe coureurs, ghost cars van ontwikkelaars van de game of foto\'s.

Naast het kampioenschap kun je ook losse time-trials en races afwerken, inclusief het hele weekend dat voorafgaat aan de race zelf. Voor diegene die wel van een beetje frustratie houdt is er ook nog de challenge mode. Hierin moet je perfect rijden. Zodra een wiel van de baan raakt wordt je gediskwalificeerd. Niet voor mensen die snel met controllers smijten kortom. De exacte reden dan ook dat ik deze mode weinig heb gespeeld, ik had geen zin om per ongeluk een PS2-controller in mijn tv terug te vinden.

De game kent ook nog een multiplayer-modus, maar helaas stelt dit niet heel veel voor. Je kunt met twee man races of time-trials afwerken, hierbij kun je dan nog de kwalificaties afwerken en de moeilijkheidsgraad instellen. Niks schokkends kortom. Jammer genoeg mist de game ook een online-modus. Mocht je dus als hardcore racefan geen vrienden hebben die in de buurt van jouw skills komen, dan zul je weinig uitdagingen vinden in de multiplayer. Ook is er geen mogelijkheid tot dingen uitwisselen met de PSP. Nu heeft die versie van de game wat minder circuits, dus een seizoen uitwisselen zit er sowieso niet in, maar het was leuk geweest als je ook maar iets met de twee kon doen.